Als ik ergens achter sta, maakt het niet uit wat ik doe

Wereldreis
Toen Halbe Boersma meer dan tien jaar geleden ontslag nam bij Telfort om een wereldreis te maken met zijn vrouw, had hij nog geen idee hoe zijn toekomst eruit ging zien. Eenmaal terug lag er een plan: Boersma wilde aan de slag in de fotografie. “Ik begon met het digitaliseren van oud beeldmateriaal, zoals dia’s en videobanden”, vertelt hij. “Vervolgens wilde ik van foto’s posters laten maken en kreeg ik een tip van een oud-collega: ik moest foto’s op canvasdoeken gaan produceren.” Het bleek een schot in de roos. De canvasdoeken werden direct een groot succes en de CanvasCompany was geboren. Het imperium werd uitgebreid en Boersma werd succesvol. En leerde.

SEO
Dat leren bracht kennis en met die kennis besloot Boersma iets te doen. Het resulteerde in Opeinstein.nl, een verbastering van ‘op één staan’, een bedrijf dat zich specialiseert in het zogenaamde Search Engine Optimalization (SEO). “In een concurrerende markt, wil iedereen bovenaan staan in Google”, legt hij uit. “Daar waren we goed in en daarin leerden we ook steeds meer. Kijk, Google wil niet gemanipuleerd worden, maar zoekt naar de meest relevante informatie. Hou je daar goed rekening mee, dan kom je steeds hoger te staan.  Het is hard werken om die positie te veroveren en te behouden, maar met onze bedrijven leerden we hoe dit werkte. We staan in onze sector tot en met Duitsland bovenaan. In de afgelopen tien jaar hebben we, als bedrijf dat zeer actief is online, een enorme hoeveelheid aan kennis over SEO opgedaan en nu is die kennis voor iedereen te koop. Overigens gaat het bij Opeinstein.nl verder dan alleen SEO; ook voor allerlei andere vormen van marketing, zoals social media en content marketing, kunnen bedrijven bij ons terecht.”

Turbo
Van de fotografie naar de IT, het lijkt een grote stap, maar Boersma vindt dat wel meevallen. “Ik zie het eerder als een stap van consumentenmarketing naar business to business”, zegt hij. “Als ik een product heb waar ik achter sta, maakt het voor mij niet uit wat ik doe. SEO ligt eigenlijk gewoon in het verlengde van wat marketing doet en hebben onszelf de afgelopen jaren bewezen als een bedrijf dat erg goed is in het verwerven van klanten. Misschien hadden we deze stap zelfs eerder moeten nemen, want de kennis die we hebben opgedaan is gewoon geld waard. Dat geld is overigens niet de drijfveer van mijn handelen; het is de kick dat ik een bedrijf tot een succes kan maken. Dit had ik vroeger nooit gedurfd, maar toen ik eenmaal voor mezelf begon, kwam de turbo op mijn leercurve te staan.”

Die turbo leidde in 2006 al tot de Jonge Ondernemersprijs van het noorden en het afgelopen jaar tot een finaleplaats in de Friese Ondernemersprijs met Opeinstein.nl. Boersma weet niet alleen zijn klanten prima omhoog te stuwen, ook bij zijn eigen ondernemingen lukt dit uitstekend.

Delen via

Vergelijkbare berichten