Online goochelaars en guru’s

U kent ook vast die social-media-guru, die veel workshops geeft en u adviseert om te gaan Twitteren, Facebooken en Hyven,  een pagina aan te maken op LinkedIn of Google+, zonder u vooraf de vraag te stellen wat deze zaken toevoegen aan de marketingcommunicatie van uw organisatie.

Als ondernemer kent u de klappen van de zweep en u begrijpt als geen ander dat garanties rond posities in Google nooit gegeven kunnen worden. Ook de truc van het verkopen van producten en diensten via een, vaak flinterdun, samengesteld rapport over het wel en wee van uw website met daarin opgesomd wel heel grote beloftes als u vooral maar zaken gaat doen met deze partij, zal u natuurlijk met het bekende korreltje zout nemen.

Toch zie ik het nog te vaak gebeuren dat online goochelaars of de alom bekende lokroep van de zelfbenoemde guru’s, u weet wel van die types die op een (social media) trend of hype weten in te spelen door net wat meer en vaker op te vallen met hun luidruchtige aanwezigheid, veel ondernemers overhalen tot het aangaan van contracten of kopen van producten en diensten waar ze lang niet altijd mee geholpen zijn.

Of het nu gaat om een online goochelaar, de ondernemende types die op basis van Googleproducten hun diensten verkopen, of een zelfbenoemd guru: alle keren zit de kracht van deze types in kennisvoorsprong, behendigheid of noem het eerder handigheidjes en de mate waarin zij deze op bijna wonderbaarlijke wijze weten te verspreiden en vermarkten. Als ontvangende partij heb je al snel de neiging getoonde zaken voor waar aan te nemen, simpelweg omdat hetgeen je ziet, de eigenlijke truc, niet aan je uitgelegd wordt. Hierdoor is het beroep van online goochelaar of guru gehuld in een nevel van mist en betreft het een bijna mystiek beroepsveld.

Daarom geef ik u bij deze graag enkele geheimen prijs rond Google en haar diensten. Kunt u na het lezen van deze column voortaan makkelijker voor uzelf bepalen of een gesprek met deze partijen wel of niet zinvol is en of het wel echt een bijdrage levert aan de continuïteit van uw onderneming.

Laten we beginnen met uw website: met het nut van vindbaarheid en van een eerste plaats in de Googleranking. Want dat is wel een ding dat zeker is, uw website dient vindbaar te zijn. Mocht u nu nog over een website beschikken die niet goed vindbaar is, dan kunt u twee dingen doen:

1. Loopt alles zoals het altijd al liep en bent u tevreden? Stop dan direct met uw website.  Dit bespaart kosten.

2 .Voelt u enige drang naar vernieuwing, innovatie of weet u bijna zeker dat het wel een tikkeltje drukker kan met bezoekers op uw site? Investeer dan in een geheel nieuwe website.

De enige reden om uw website in de lucht te houden is namelijk omdat hij met gemak meer kan opleveren dan hij kost. Noem uw website voortaan uw goedkoopste medewerker die 24 uur per dag en dan ook nog eens zeven dagen per week voor u aan het werk is. Hij is altijd open en staat altijd voor uw klanten klaar. Mits uit het juiste hout gesneden, maar dat lijkt me logisch. Het spel rond vindbaarheid van uw website is echt veel simpeler dan altijd beweerd wordt. Als u maar continu effort steekt in uw website in de vorm van nieuwe content, nieuwe pagina’s, nieuwe mogelijkheden, nieuwe kanalen en nieuwe varianten, afgestemd op het type apparaat waar mensen uw website mee bezoeken. Dit kunt u doen door steeds opnieuw ad hoc zaken te ontwikkelen met alle mogelijke gevolgen van dien, of door het leggen van een goed online fundament voor het beheren van alle online kanalen door het toepassen van goede software uit het open source of closed source circuit. Naast een degelijk technisch fundament, is het zinvol dat u zich bewust bent van de rol die dit digitale fundament gaat spelen in het marketingspel tussen uw prospects, uw klanten en uw eigen organisatie. Want het is van belang dat uw organisatie zelf het spel actief mee kan spelen.

Echter, denk altijd eerst vanuit uw doelgroep. Waar bevindt deze zich? Als u dit weet, stem dan uw budget af op de kanalen waarvan u mag aannemen dat uw doelgroep hier gebruik van maakt. Met andere woorden: voordat u overgaat tot het laten maken van weer een nieuwe website of het kopen van bijvoorbeeld Google Adwords campagnes , andere diensten of het inrichten van social -mediakanalen, kunt u zich eerst beter laten bijspijkeren door een online strateeg of online marketeer over het op de juiste wijze inzetten van uw marketingeuro.

Door eerst goed na te denken over de strategie die u met uw producten en diensten het beste kunt volgen voor een meer gegarandeerd online succes en dit vervolgens te vertalen naar een concept dat werkbaar is voor alle online kanalen waaronder de vele sociaal-mediavarianten van vandaag de dag, bent u veel beter in staat om online succes te boeken en zal uw goedkoopste medewerker achteraf niet ineens heel duur uitpakken.

Laten we snel een kijkje in de toekomst nemen, dan weet u wat er binnen niet al te lange termijn op u afkomt. De volgende vijf zaken worden binnen een jaar cruciaal voor uw online marketingbusiness. Doe er uw voordeel mee in het maken of beter vindbaar maken van uw website en het communiceren via andere online (social media) kanalen:

1 Bedrijfs Facebook en Google+ pagina

2 Filmpjes van uw producten en diensten op Youtube

3 Mobiele sites

4 Beveiliging van uw website en veiligheid van online betalen

5 Branded content

Bron voor het kijkje in de toekomst: Google Insight

Reageren kan via Twitter: @atevandermeer

Delen via

Ate van der Meer

Snakeware

Internet en Marketing specialist
Ate van der Meer is Marketing specialist en medeoprichter van Snakeware, een technologie en web ontwikkelingsbedrijf met kantoren in Sneek, Amsterdam, Riga en New York. Ate denkt graag outside the box om creatieve oplossingen mogelijk te maken en is een zeer ervaren internet strateeg en communicatiespecialist, innovator en marketeer. Ate zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Ate lezen? Kijk dan op zijn eigen OF’s specialisten forum.