Vijftig tinten….

“Grijs” schoot er gelijk door uw hoofd. Een fantastisch merk ! Nog voordat u alle drie de woorden gelezen had, had u er al een beleving bij. En de kans is groot dat u het boek niet eens heeft gelezen of de film heeft gezien. En als je de recensies naleest zou je daar ook weinig aan missen.

Maar toch: 100 miljoen exemplaren zijn er al van het boek verkocht en de film heeft in de eerste vijf dagen wereldwijd al 270 miljoen dollar opgebracht. Juist omdat de kwaliteit van het verhaal (ook al ken ik het verhaal amper) laag is, kan ik er alleen maar meer bewondering voor hebben. Een bewondering voor de bedrijfsvoering. Hoe knap is het om met een middelmatig verhaal dergelijke omzetten te genereren. Fantastisch toch?

En wat je ook ziet, is dat anderen proberen een graantje mee te pikken van dit succes. Ook ik heb u nieuwsgierig gemaakt door mee te liften op het merk “Fifty Shades of Grey”. Voor een column nog onschuldig, maar er zijn ook partijen, die aanzienlijk profiteren van de hype rond dit merk. Zo doen erotiek winkels op het moment goede zaken en zelfs bouwmarkten schijnen meer touw en tie-wraps te verkopen dan gebruikelijk. Zelfs zonder dat ze een verwijzing maken naar dit ondertussen bekende, prikkelende merk.

Nu heeft Fifty Shades Limited, het bedrijf rond het betreffende boek en de film, de nodige rechten aangevraagd om misbruik van het merk Fifty Shades of Grey zo goed mogelijk te voorkomen. Niet alleen het merk zelf is in verschillende landen beschermd, maar ook aanverwante merken zijn vastgelegd, zoals “Anastasia Steel Collection” en “Christian Grey Collection” (vernoemd naar de hoofdpersonen in het verhaal).

Wanneer nu een bouwmarkt “Vijftig tinten grijs”-touw of tie-wraps van de “Christian Grey Collection” zou aanbieden, dan kan Fifty Shades Limited daar gelijk tegen optreden omdat de bouwmarkt inbreuk zou maken op deze merkrechten. Zo beschermen ze het succes  dat ze hebben met “Fifty Shades of Grey” tegen partijen, die gemakkelijk een graantje denken mee te pikken door zonder toestemming het merk te gebruiken.

Zoals genoemd, beleven de erotiek winkels goede tijden, ook al gebruiken ze niet de merken van Fifty Shades Limited. De producten, die in het boek genoemd worden, vliegen daar over de toonbank.

Stel nu dat de schrijfster een nieuw product had beschreven in het boek en dat het product ook een groot succes was geworden. Mensen willen dan het product hebben om hoe het werkt en niet zo zeer om het merk, dat er op staat. Anderen zouden het product dan gemakkelijk kunnen namaken en kunnen verkopen, zonder dat ze het merk gebruiken. In een dergelijk geval volstaat een merkrecht dus niet.

Om nieuwe producten te beschermen, waarbij het dus met name om de werking gaat en niet zo zeer om de naam, is er het patentrecht. Daarmee wordt een alleenrecht verkregen voor het functioneren van het product.

Belangrijk is wel dat het patentrecht aangevraagd wordt, voordat het nieuwe product in de openbaarheid komt. In het geval van het boek, dus voordat het eerste exemplaar over de toonbank ging. En wie kon toen vermoeden, dat een dergelijk verhaal, zo'n groot succes ging worden?

Delen via

Bas-Jan 't Jong

Inaday Merken en Patenten

Patenten en merken adviseur
Bas-Jan ’t Jong van Inaday Merken en Patenten uit Heerenveen is Ondernemer, Nederlands en Europees octrooigemachtigde, adviseur over alles met betrekking tot patenten en merken, no-nonsense, helder en transparant. Bas-Jan is werkzaam bij en tevens mede eigenaar van Inaday Merken en Patenten en verzorgd ieder kwartaal een column in OF magazine op zijn specialistenforum op de OF site. Voor vragen aan Bas-Jan kunt u contact opnemen via 0513 820106 of per mail. Meer informatie is ook terug te vinden op de website van Inaday.