Maatschappelijke initiatieven ontdekken crowdfunding

Bedrijven en maatschappelijke crowdfunding

Wat dit met bedrijven te maken heeft? Heel veel bedrijven zijn zeer maatschappelijk betrokken. Door het steunen van de maatschappelijke initiatieven in de crowdfundingscampagne, wordt die betrokkenheid ook heel zichtbaar. De initiatieven verschijnen bijvoorbeeld regelmatig in de pers en daar profiteert ook het bedrijf van. En dan gaat het niet alleen om het doneren van geld. Zo heeft het zwembad in Hallum bijvoorbeeld ook behoefte aan gereedschap voor onderhoud. Het bedrijfsleven kan daar zijn steentje in natura aan bijdragen. Doneren kan dus ook met kennis of goederen. 

Een kick als het lukt

De initiatiefnemers Annewiep Bloem, Tim Aarts en Silvia Hania van Crowdfunding Fryslân vertellen over de enthousiaste deelnemers. “Het is hard werken, zo’n crowdfundingscampagne. Maar het is ook een kick als het bedrag voor de restauratie van een schilderij of de aanschaf van een nieuw speeltoestel voor het zwembad al binnen drie weken gehaald is. Dat zagen we ook bij de deelnemers. En anders is er een steuntje in de rug van ons als het even wat minder gaat.”

Crowdfunding levert meer op

Ook de overheden zijn tevreden. “Door crowdfunding wordt heel zichtbaar welke projecten draagvlak hebben in de mienskip”, vertelt Gerwin van Oene van de provincie Fryslân en Netwerk Noordoost. “En het maakt de initiatieven sterker. Ze krijgen de kennis en mogelijkheden om het zelf te doen. Ze kunnen vaak veel meer dan ze vooraf misschien dachten.” Wat voor de deelnemers ook belangrijk is, is dat ze niet alleen geld ophalen. “Het heeft ons meer opgeleverd dan alleen geld of de Hoppepûde”, vertelt Maaike Wagenaar van Zwembad de Sawn Stjerren en Doarpsbelang Hallum. ”Het werkt ook versterkend in de verbinding binnen het dorp. De coaching bij de campagne heeft de effectiviteit verhoogd en is veel algemener toepasbaar gebleken dan puur op crowdfunding”.

Delen via

Vergelijkbare berichten