Cut the crap

Lang verwacht; toch gekregen: journalisten worden marketers. Zo is The Guardian, de krant met de naam die het meest aan een waakhond doet denken, gestart met contentmarketing. En direct bij de lancering werd er een groot contract aangekondigd met….Unilever. Blijkbaar verwacht de Brits-Nederlandse consumentengoederenreus veel van de geloofwaardigheid en de effecten van semi-journalistieke content.Hoe werkt het? Wel, de speciale afdeling Guardian Labs is gespecialiseerd in het vertellen van ‘merkverhalen’.

 

Om het goed te begrijpen: we hebben het over rasjournalisten die reclame gaan maken, in een journalistieke vorm. Anna Watkins, managing director van Guardian Labs vertelt: “Where we differ is in our unique philosophy and approach – we call this Open Ideas. This is rooted in the Guardian’s ethos of Open Journalism, and therefore the open, participative and networked way in which we tell brand stories. We work collaboratively on ideas and content creation, to ensure we deliver a seamless, authentic experience for brands and our readers.” Ben ik tegen deze verwatering van de journalistiek? Nee! Ik ben zelfs vóór. Bij OF doen we het immers al jaren zo. Wil je de meest onafhankelijke journalistieke toon? Dan moet je bij de publieke omroepen zijn, landelijk en regionaal. Daar waar de belastingbetaler het meeste betaalt, maar het zelf niet door heeft. Maar ook daar staat men steeds meer met de rug tegen de muur. En dus écht onafhankelijke journalistiek bestaat niet meer. Overal zijn weer draadjes. Naar belangen, investeerders, bestuurders. Bij de commerciëlen is het wat dat betreft iets transparanter. Zo’n Harry Mens, die windt nergens doekjes om.

 

Ja, ik ben voor een verdere integratie van journalistiek en communicatie. Omdat het onafwendbaar is en: omdat tenminste het communicatie- en marketingvak er tien keer leuker en spannender van wordt. Waar ik eczeem van krijg is de ronkende verantwoording achteraf. Zo’n instituut als the Guardian die in gezwollen taal verkondigt dat ze door een ‘unieke journalistieke filosofie’ ‘authentieke ervaringen’gaan bieden voor merken en lezers. Complete flauwekul. Het is niets anders dan het journalistieke ambacht en de semionafhankelijke status er van inzetten om eindelijk weer eens wat geld te verdienen. En daar niets mis mee. Wanneer je er maar open over bent. Dan weet iedereen wat hij op zijn bordje krijgt. Dus Guardian: cut the crap.

Voor de overige columns van Menno kijk op OF's specialisten netwerk.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.