Nieuw coöperatief winkelconcept Buitenpost

Onderzoek

"Wij spelen in op de behoeften van inwoners van het dorp en haar omgeving. Via een recent onderzoek op Facebook hebben we bepaald wat er gemist wordt in het huidige producten en diensten bestand. Op basis hiervan hebben we de ondernemers gezocht, die in concept willen stappen." aldus mede ondernemer Tjishe van der Meer.

Het relatief grote pand zal door de Binnenmarkt Buitenpost in z'n geheel worden gehuurd, waarbij de andere ondernemers een deel van de winkelruimte afnemen. "We merken dat hier grote belangstelling voor is, ook omdat door samenwerking de risico's worden gedeeld. En we lossen hiermee meteen een ander probleem op, namelijk de leegstand in het dorp." volgens mede initiator Jacob Duinstra.

Positieve reacties

"Wij zijn erg verrast door de vele positieve reacties van inwoners, gemeente, scholen en andere betrokkenen op de nieuw te openen winkel." Kritisch zijn beide heren wel op de daden van partijen, die nog het 'oude denken' aanhangen. Voorbeelden hiervan zijn; banken die gerust 1,5 maand nodig hebben een financieringsaanvraag te verwerken en subsidie instanties geven aan dat 2 jaar geleden een dergelijk concept bijna vanzelfsprekend geld kon ophalen, maar nu niet meer. Hierin is nog een wereld te winnen, volgens Duinstra en Van der Meer. Dit soort nieuwe concepten heeft volgens hen de toekomst. Ondanks de verschuiving van detailhandel naar internet, zijn mensen nog steeds op zoek naar lokale versproducten met kwaliteit. "Onze ambitie is om op lange termijn meer vestigingen van de Binnenmarkt op te zetten. En ook om anderen te inspireren om vergelijkbare ideeën in de praktijk te brengen."

Delen via

Vergelijkbare berichten