Ondernemend Friesland nieuws

Nieuwe app van Omrin moet de lijntjes korter maken

Folkeline Papjes Commercieel medewerker Omrin

Ook ondernemers brengen veel meer tijd door met hun smartphone en de apps die deze bevat. De directheid waarmee op die manier gewerkt kan worden scheelt tijd, geld en maakt het leven makkelijker. Afvalverwerker Omrin speelt in op deze behoefte en komt nu met een ‘bedrijfsafval-app’, waarop ondernemers op eenvoudige wijze kunnen zien waar en wanneer ze van hun afval af kunnen komen. Folkeline Papjes, commercieel medewerker bij de binnendienst van Omrin, was nauw betrokken bij het opzetten en construeren van de app.

Waarom zijn jullie gekomen met een app?
We hadden al een webportaal, waarmee klanten via internet ledigingen konden aanvragen. We wilden natuurlijk met onze tijd mee en daarom hebben we in samenwerking met Freed in Surhuisterveen een app ontwikkeld. Dit is ook gebeurd in combinatie met het planningsysteem van PieterBas, een begrip in de Nederlandse afvalindustrie als het gaat om software. Iedereen heeft tegenwoordig zijn mobiele telefoon bij zich en met de app hebben onze klanten nu altijd en overal inzicht in de ledigingsdata. Ze kunnen 24 uur per dag een aanvraag doen, ze krijgen een melding wanneer de container wordt opgehaald en wanneer hij wordt geledigd. Altijd en overal inzicht, dat is met deze app het grote voordeel.


Was het een makkelijk project?
Dat is het nooit. Het had de nodige voeten in de aarde, omdat het voor ons ook nieuw was. Na een jaar keihard werken hebben we echter in samenwerking met de appbouwer iets heel moois neergezet, waar we heel blij mee zijn.

Waar liepen jullie tegenaan?
Een voorbeeld: voor de klant moet alles duidelijk zijn. Dus de klant moet de app openen en direct weten waar het allemaal over gaat. Maar tijdens het proces merkten we dat we vaktermen hanteerden die voor ons heel gewoon zijn, maar voor de klant niet. Kijk, de klant heeft een container en die container moet leeg. Simpeler kan het niet. En dus moet de taal begrijpelijk zijn en moet het visueel ook sterk zijn. Er moet geen ruimte zijn voor twijfel. Ook zijn de connecties tussen de verschillende programma’s heel belangrijk. Op zich werkte alles wel goed, maar het moet ook vooral goed sámenwerken. Dan moet je echt diep graven om hiaten te vinden, want als het ergens niet goed gecodeerd staat, werkt de app niet goed.

Maar alle plooien zijn nu gladgestreken?
Zeker weten! We hopen nu dan ook dat mensen hem massaal gaan downloaden, wat het werk voor zowel de klanten als voor ons makkelijker moet maken. Het live contact houden met onze klanten weegt voor ons heel zwaar en op deze manier kunnen we de lijntjes nog korter houden en zijn de werkzaamheden nog efficiënter. We denken dat we met deze app echt iets moois in handen hebben. We zijn ontzettend trots op wat we met z’n allen gecreëerd hebben en verwachten dat onze klanten hier heel veel aan zullen hebben.

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement