In Ondernemend Friesland TV zijn dit weekend te gast: Peter Dekker, sinds 2010 Commercieel directeur van Cinnamon Interactive uit Leeuwarden . Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt gebruiksvriendelijke en websites.


Rode loper première voor uw bedrijf?

De landelijk gerenommeerde Friese regisseur Pieter Verhoeff is het gelukt om in twee maanden tijd de helft van het minimaal benodigd budget voor de film die hij wil maken over de Friese componist Cees Bijlstra te realiseren via een online crowdfundingscampagne. Ook hebben personen van naam en faam die Friesland een warm hart toedragen hun medewerking toegezegd door in de documentaire te willen optreden. Omrop Fryslân en OF (Ondernemend Friesland) ondersteunen het filminitiatief publicitair. Zo zal de film in het najaar worden uitgezonden op Omrop Fryslân. Ook wordt de documentaire ingezonden voor vertoning op het Internationaal Documentaire Festival te Amsterdam en het Noordelijk Filmfestival in Leeuwarden.


Halverwege april is in Friesland de campagne Helptalent.nu van start gegaan. De wethouders Harry van der Molen (Gemeente Leeuwarden), Coby van der Laan (Gemeente Heerenveen), Janny Schouwerwou (Gemeente Friese Meren) en Sjoerd Tolsma (gemeente Súdwest- Fryslân hebben daarbij een Jongerenvoucher t.w.v. € 2.500 overhandigd aan ambassadeur Sybrand de Vries, Directeur van Koninklijke scheepswerf De Vries in Makkum. Helptalent.nu is erop gericht om Friese ondernemers te stimuleren om werkplekken en/of stageplaatsen te creëren voor werkzoekende jongeren  tussen de 17 en 28 jaar.


Friesland nodigt uit tot zeilen, suppen en culturele activiteiten aan wal tijdens de boten opstapdag. 

Op zaterdag 19 april krioelt het in Friesland van de boten. Van grote zeilschepen tot kleine motorbootjes en van Friese skûtsjes tot luxe elektrische sloepen. Paaszaterdag staat in Friesland in het teken van de Boten Opstapdag, die onderdeel vormt van de nationale week van de watersport (14-21 april). Heel Nederland wordt dan uitgenodigd kennis te maken met watersport in Friesland. Startend of fervent watersporter, met of zonder vaarbewijs, iedereen kan op 19 april in ‘s lands waterrijkste provincie terecht. Bezoekers testen die dag kosteloos verschillende vaartuigen in zes Friese watersportgebieden of genieten van een drankje en livemuziek aan wal.


Provincie Fryslân stelt 5 miljoen beschikbaar voor kredietverlening aan Friese ondernemers.

Ondernemersimpuls Fryslan is één van de projecten uit het programma Wurkje foar Fryslân. Hiermee doet de provincie Fryslân een ongekende investering van 300 miljoen euro (de Nuon-middelen) in de mienskip. Met het programma Wurkje foar Fryslân wil de provincie op korte termijn de Friese economie een impuls geven. Op lange termijn gaan we voor economische structuurversterking door bedrijven te stimuleren en daarmee de werkgelegenheid in het MKB te bevorderen.


 Marcella Stijlinspirator, Therecia Venema van TradeXchange en Edwin Wierda van vermogensbeheerder Wierda en Partners zijn dit weekend te gast bij Ondernemend Friesland TV. Marcella Stijlinspirator is stijlcoach.  Ze helpt mensen om hun innerlijk en uiterlijk met elkaar te verbinden. TradeXchange van Therecia Venema is een compleet eigen betaalsysteem, waarmee een groot netwerk van bedrijven handel met elkaar drijft en daarbij betaalt met ‘ Trade Euro’s’, in plaats van regulier geld. Dat levert meer omzet op, aldus Venema.


#Frysk

Op donderdag 17 april organiseerd 'Praat mar Frysk' alweer voor de derde keer de Fryske Twitterdei. Praat mar Frysk van de Afuk wil op die dag zoveel mogelijk Friestalige tweets de wereld in sturen. De te gebruiken hashtag hiervoor is #Frysk. Vorig jaar stond de hashtag #Frysk binnen een uur al op nummer 1 als trending topic op Twitter en zijn er zo’n 10.000 unieke tweets met de hashtag #Frysk verstuurd. Daarnaast is de hashtag #Frysk door meer dan 6 miljoen mensen gezien in meer dan 25 landen. Naast veel bekende Friezen en BN-ers doen er ook altijd veel bedrijven mee.


Nieuwe broodjeszaak concept door Crowdfunding

Sinds 3 april kan iedereen die bewust eten kiest of behoefte heeft aan een selfservice-lunchroom, meehelpen dat mogelijk te maken. Met behulp van crowdfunding wil Broodje Bewust een unieke broodjeszaak openen in het centrum van Leeuwarden. Broodje Bewust heeft als ambitie de nieuwe biologische selfservice-lunchroom van de Friese hoofdstad te worden. Men kan er straks genieten van de lekkerste biologische en natuurlijke broodjes en andere lunch- en streekproducten. Selfservice is een nieuw concept in Friesland, dat inhoud dat de winkel hierop ingericht wordt.


Festivalorganisatie CityProms organiseert dit jaar wederom eendaagse festivals voor klassieke muziek in verschillende dorpen en steden in Fryslân. Na een succesvolle eerste editie trekt CityProms in mei en juni weer door de provincie. CityProms On Tour is onderdeel van de vierde editie van CityProms eind juni in Leeuwarden, het grootste festival voor klassieke muziek in Noord-Nederland.


De Coolminds groep en communicatie bureau Lift hebben overeenstemming bereikt over verregaande samenwerking. Om die samenwerking te bekrachtigen treedt de groep toe als aandeelhouder bij het Leeuwarder communicatie bureau, dat zich gaat vestigen in het kantoor van de groep aan de Tesselschadestraat. Partijen zien deze stap als wederzijdse versterking van hun dienstverlening. De groep vertegenwoordigt daarmee on- en offline specialisten van marketingcommunicatie tot klantcontact-management van full service internet dienstverlening tot software ontwikkeling. LIFT Geïntegreerde Communicatie blijft opereren onder haar eigen naam. De directie zal worden gevoerd door Peter Renema.


Cut the crap
menno bakker-testimonial

Lang verwacht; toch gekregen: journalisten worden marketers. Zo is The Guardian, de krant met de naam die het meest aan een waakhond doet denken, gestart met contentmarketing. En direct bij de lancering werd er een groot contract aangekondigd met….Unilever.

Gespot... meer