Ondernemend Friesland nieuws

Altijd op zoek naar verbreding en verdieping in de markt

Tachtig jaar opereert tegelhandel Julius van der Werf in een dynamische markt waar stevige concurrentie heerst. Het gaat goed met het bedrijf. Deels juist dankzij de recessie, vertelt algemeen directeur Anne Harkema: “Mensen kopen minder snel een huis maar geven de bestaande woning graag een upgrade.” Maar het succes van Julius van der Werf hangt ook nauw samen met een proactieve en innovatieve ondernemersgeest, zo blijkt tijdens het gesprek.

Met een opslagcapaciteit van in totaal 17,5 duizend vierkante meters op vier niveaus is tegelhandel Julius van der Werf een van de grootste voorraadhoudende groothandels in ons land op het gebied van keramische tegels. De tegels worden onder meer ingekocht vanuit Italië, Spanje, Turkije, Dubai en China. Gunstig inkopen wordt, mede door de recessie, steeds belangrijker. Harkema: ”Om tegels te produceren heb je behalve klei, brandstof en geld, goedkope arbeidskrachten nodig. In Dubai werken veel mensen uit Pakistan 6 dagen per week, 10 uur per dag bij temperaturen gemiddeld 30 graden. Dat doen ze voor 150 euro per maand, thuis verdienen ze 40 euro per maand. Voor deze mensen loont dat dus. De lage arbeidskosten maakt Dubai voor ons een belangrijke handelspartner.”

 

3D-Studio

Het creatieve tegelwerk komt uit landen als Spanje en Italië. De betekenis van creativiteit is, ook door de crisis, wel enigszins geslonken. Harkema: “Wie nu zijn badkamer laat betegelen doet dat voor een langere termijn dan voorheen. En dan maak je minder gewaagde keuzes. We zien momenteel een sterke hang naar wit- en grijstinten.” Trends wisselen elkaar ook minder snel op. Harkema verklaart: “Het liefst maken wij bij een wisseling de voorraad tot de laatste tegel op. Want wat bij de detaillist niet meer in zicht is verkoop je niet meer. Dat remt een snelle omloop af.” Met de introductie van de 3D-Studio biedt Tegelhandel Julius van der Werf een digitale oplossing voor dit probleem.

 

Harkema: “Met de 3D studio kun je per tegelsoort een totaalbeleving creëren van de keuken, bad- of huiskamer. Om die beleving te creëren heb je slechts één tegel nodig.” Daarmee is het probleem van voorraden die ‘op’ moeten sneller van de baan, het scheelt daarnaast behoorlijk in de portemonnee en de detaillist kan op deze manier een veel breder assortiment showen. Harkema: “En daarbij maakt het niet meer uit of je een grote of een kleine showroom tot je beschikking hebt.” De 3D-Studio van Julius van der Werf is momenteel bij drie klanten live in gebruik. Harkema: “De ervaringen zijn positief. De bedoeling is om de 3D-Studio het komende jaar verder uit te zetten.”

 

Grootwinkelbedrijven

 Met een eigen creatieve ondernemingsgeest is Julius van der Werf altijd op zoek naar nieuwe markten. Met Ceramic Business Solutions richt Julius van der Werf de aandacht op de grootwinkelbedrijven. Harkema: “We werken met vier key-accounts, verspreid over het land. We geven stilistisch en keramisch advies en werken samen met vier, ook over Nederland verspreidde, tegelzetbedrijven. Bedrijven met een flexibele instelling, want in deze winkelbedrijven kan doorgaans alleen ‘s nachts of ‘s avonds getegeld worden. Belangrijke meerwaarde is dat de door ons geleverde tegel uniek is. Zo krijgt een grootwinkelbedrijf een geheel eigen uitstraling die ze over al haar filialen uit kan rollen.”

 

Gevelbetegeling

In de loop der jaren maakte de tegel een opmars van toilet, badkamer en keuken naar het gehele huis. Inmiddels is ook de buitenkant van het gebouw aan de beurt, een jonge markt met veel mogelijkheden, aldus Harkema: ”Buitenbetegeling geeft extra cachet aan de uitstraling van een pand, we kunnen een pand zelfs betegelen in de eigen bedrijfskleur. Door een bepaalde wijze van betegelen kunnen we lijnen in het gebouw accentueren waardoor het gebouw breder of hoger lijkt. Het wordt een belangrijk instrument voor architecten voor het creatieve ontwerpen.” Julius van der Werf wil gevelbetegeling de komende periode in de markt zetten en werkt nauw samen met Mosa Systems in Maastricht. Het eerste project betreft het pand van de eigen hoofdvestiging in Sneek. De tegels worden niet geplakt maar opgehangen in profielen, waardoor de eerste laag kan blijven ‘’ademen’. Uitvoering is in handen van de IJzeren Man uit Joure. Harkema: “Dit pand, uit 1974, was toe aan een upgrade en krijgt met de betegeling een frisse, moderne uitstraling. Door de vernieuwing van de A7 zitten we momenteel op een prachtige zichtlocatie waardoor ons nieuwe ‘visitekaartje’ vanaf de weg een eyecatcher zal worden.”

 

 

Anne Harkema

Geboren: 9 december 1952 in Sneek

Vooropleiding: Havo plus diverse gerichte cursussen

Loopbaan: Kwam 36 jaar geleden het bedrijf binnen op de boekhoudafdeling, heeft binnen het bedrijf verschillende functies bekleed:ICT, Hoofd boekhouding, hoofd administratie, hoofd projecten en personeelszaken, 6 jaar directie en sinds 12 jaar mede eigenaar en Algemeen Directeur.

Mooiste aan het werk: ”Ik pak graag nieuwe uitdagingen aan, ik ben minder goed in het onderhoud daarvan, dat laat ik graag aan anderen over.”

Hobby’s: Zeilen, watersport, badminton.

 

Tegelhandel Julius van der Werf bv.

Directie: Anne Harkema (Algemeen Directeur), Johan van der Noord (Commerciële zaken) en Menno Poelstra (Financiële zaken)

Aantal werknemers: 74

Vestigingen in Sneek (hoofdvestiging) en Groningen

 

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement