Ondernemend Friesland nieuws

Bedrijven op Ameland

Meinou Mosterman eigenaresse Robbenboot

Eerder collega's dan concurrenten. 

Ameland kennen we vooral als vakantiebestemming. Het is er mooi wandelen over het strand, je loopt er schitterend door de duinen en natuurlijk kun je genieten van allerlei soorten watersport in het waddengebied. Maar hoe is het om op een eiland te ondernemen? Er zijn organisaties die al jaren, soms generaties lang, op het eiland opereren. Wat houdt een ondernemer op een eiland? OF sprak voor de tweede eiland special, waarin na Schiermonnikoog deze keer Ameland centraal staat, met een 5-tal Amelander ondernemers.

Wietse de Vries, mede-eigenaar van BuroTwa, vindt het ondernemen op een eiland gewoonweg schitterend en Frank de Jong van Grillbar de Griffel peinst er zelfs niet over om naar het vaste land te gaan. “Ons concept leent zich daar niet voor. Onze kracht ligt in deze plek en ik hou van deze plek.” De ondernemers prijzen zich gelukkig te werken op een traditiegetrouw 'familie-eiland'. De Vries: “Met sommige bedrijven hebben we opeenvolgend gewerkt voor de opa, vader en zoon. Dat zien wij als een eer.”

 

Paulus Brouwer van Hotel De Klok. De bedrijven zijn wel allemaal afgestemd op het toerisme

Toerisme is belangrijk

De bedrijven zijn wel allemaal afgestemd op het toerisme, vertelt Paulus Brouwer van Hotel De Klok. “Op dit moment zijn er misschien drie of vier boeren die niet afhankelijk zijn van het toerisme in het waddengebied. De rest van de ondernemers moet de winst pakken in de zeven maanden waarin het mooi weer is.” Hoewel de zon grotendeels bepaalt of de zaken goed gaan, plaatst Meinou Mosterman van de Robbenboot hier wel een kanttekening bij: “Acht jaar geleden was een winter nog echt winter. Doordat deze steeds zachter worden, krijgen we het in deze maanden toch ook steeds drukker.”

 

Het voornamelijk werken met toeristen is een uitdaging, maar ook erg leuk. “Toeristen zijn altijd vrolijk.” zegt Marijke Nieuwenboer van Primera Ameland. Om minder afhankelijk te zijn, biedt ze ook veel diensten aan eilanders, zoals een Ov-oplaadpunt, breilessen en het postagentschap: “Zo worden we onderhand een buurtwinkel.” Ook de andere ondernemers passen hun bedrijven aan. De Jong: “Je moet ieder jaar weer verbeteren. Iedereen doet zijn best, dus er is heel veel aanbod en kwaliteit op het eiland.” Vooral het internet heeft bijgedragen aan deze verandering, vinden de ondernemers. Mosterman: “Mensen kijken toch kritisch naar beoordelingen op websites als Tripadvisor.” Volgens de schoonvader van Mosterman, die in de jaren '80 zelf de Robbenboot bouwde, is de verandering in één zin samen te vatten: “Vroeger zaten de gasten op de oude meubels en tegenwoordig zitten ze op de nieuwe en wij op de oude.”

 

Frank de Jong van Grillbar de Griffel van Ameland peinst er niet over om naar het vaste land te gaanAlles anders

Brouwer ziet ook dat gasten kritischer worden en speelt daar creatief op in: “Dat doen we bijvoorbeeld met acties via Groupon, of aanbiedingen met andere ondernemers. Daar worden de mensen blij van.” De Jong vult aan: “Het is de uitdaging om gasten in de korte tijd dat ze hier zijn alleen maar goede ervaringen te laten hebben. Daar kan dan het hele eiland trots op zijn.” Het advieskantoor van De Vries ziet de hele branche zelfs veranderen. “Ondernemers willen steeds actuelere informatie en internet maakt dat mogelijk”,vertelt De Vries, die zelf al meer dan 25 jaar op het eiland werkt. “Bankafschriften, maar ook facturen kunnen automatisch worden ingelezen. Het boekhouden verdwijnt zodoende en onze adviserende rol groeit.”

 

Marijke Nieuwenboer, mede-eigenaar Primera Ameland. Een punt van zorg onder de ondernemers is de prijs van de veerboot.

Prijs veerboot

Een punt van zorg onder de ondernemers is de prijs van de veerboot. Nieuwenboer: “Die is toch relatief duur, we moeten gezamenlijk zorgen dat dit niet de pan uit rijst.” De Jong is het hiermee eens. “Het is toch de slagader naar het eiland toe. Als dat teveel gaat kosten, komt er niemand meer.” Hoewel het tijdens de afgelopen jaren niet altijd makkelijk was en sommige ondernemers tijdens de wintermaanden amper omzet draaien, ziet iedereen de toekomst positief in. “Al moeten we natuurlijk niet arrogant worden en zorgen dat de mensen blijven komen”, vindt Mosterman. De Jong is van mening dat de eilanden wel in trek blijven. “De natuurgebieden worden steeds mooier en op het hele eiland denken we steeds beter na over hoe we door het gehele jaar zo goed mogelijk kunnen presteren.” Ook Brouwer ziet de toekomst positief in. “We hebben natuurlijk wel wat te bieden. Rust, een leeg hoofd en even bijkomen.”

 

De gehele Ameland special is online te lezen zonder te downloaden in de OF juli editie. Met onder andere een uitgebreid interview met Jan Oenema van bungalowpark Boemhiemke. Ga rechtstreeks naar het artikel via OF magazine online Ameland special

 

Onze specialisten
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement