Ondernemend Friesland nieuws

Corporate Identity in Fryslân: goed of fout?

OF Sprekers Arena TEL 2104

Live talkshow tijdens TEL 2014 dinsdag 18 maart 16u met 5 topsprekers

In het zakenleven draait álles om enkele basisvragen: wie ben je? Wat is je drijfveer? Waarom doe je de dingen zoals je ze  doet? Wat heb je de wereld te bieden? Kortom: Corporate identity. Toch blijkt het voor veel bedrijven (maar ook regio’s en steden) lastig om zichzelf op een geloofwaardige manier te profileren. Het is alsof veel bedrijven niet meer exact weten wat hun uniek maakt. Het resultaat: vage marketing.

Doelgroepen worden niet op een emotioneel niveau geraakt. Men voelt blijkbaar geen ‘eigenheid’ bij de afzender. Hoe kun je dat anders doen? Hoe kun je je merk versterken en zorgen dat je in de communicatie wél geloofwaardig bent? Wat zijn de do’s en de don’t’s van geloofwaardige merkcreatie en communicatie? Welke best practises kennen we in Fryslan? En daarbuiten? In welke mate zijn ‘roots’ daarbij van belang? Hebben Friese ondernemers vanuit hun loyale band met het verleden en met de regio extra pluspunten? Of zijn ze juist te honkvast en conservatief, als het gaat om ‘branding’? Daarover gaat de discussie tijdens OF’s live talkshow op TEL in de OF's sprekers Arena naast OF stand 5319, aanvang 16u. Dit alles onder de bezielende leiding van OF's Hoodfredacteur Menno Bakker, ook bekend van OF TV.

 

5 Topsprekers aan tafel

Wie kunt u verwachten aan tafel? UIteraard hebben we 5 top panelleden bereid gevonden met u en ons te discusseren over dit interessante onderwerp.

 

Jeroen Blaauw, Strategious

Jeroen Blaauw, Strategious

Jeroen Blaauw (1975) is voormalig directeur ecommerce bij Ahold en marketingmanager bij Albert Heijn. Hij is onder andere de strateeg achter AH's app Appie. In 2013 heeft Jeroen Strategious opgericht. Strategious helpt grote en kleine organisaties om te groeien door te helpen met de merkstrategie, groeistrategie of de digitale strategie. Zijn vertrekpunt voor de strategie is altijd de positionering. "Een goede positionering is onderscheidend, geloofwaardig, consistent en uitvoerbaar. En geeft houvast voor beslissingen." 

 

 

 

Gerben Okkinga, Okkinga Communicatie

Gerben Okkinga, Okkinga Communicatie

Gerben Okkinga is 46 jaar, heeft 2 zoons houdt van tennis, fietsen, skiën, schaatsen en natuurlijk kaatsen. Al ruim 20 jaar werkzaam in het communicatievak. Vanuit de oude Zuivelschool in Bolsward werk ik samen met 30 collega's van Okkinga Communicatie dagelijks aan een grote diversiteit aan opdrachtgevers. Van retail tot onderwijs, van industrie tot woningcorporaties. Ik heb een enorme drive om (mede) door onze inspanningen resultaat te bereiken voor onze opdrachtgevers. Beleving door inleving is ons motto en hierdoor bereiken we samen resultaat.

 

 

 

Tarik Laarif, Staat van Creatie

Tarik Laarif, Staat van Creatie

Tarek Laarif rondde in 2005 zijn studie Grafische Vormgeving af aan Academie Minerva, daarna werkte hij een blauwe maandag als vormgever van drukwerk bij Lautenbag Reclame. Vlak daarna vond hij zijn plek bij Snakeware als webdesigner. Na een aantal goede jaren is hij verkast naar Rotterdam om bij Guilty People (web)campagnes te ontwikkelen voor o.a. Heineken, Hema en Primera. Sinds 2011 startte hij zijn eigen creatieve buro onder de naam de Staat van Creatie. Onder deze naam werken een collectief van creatievelingen. Verder is Tarek eigenaar van Shirtwinkel Halvegaren en runt hij de co-creatie Wijndrinkers.nl.

 

 

Patricia Andersen, managing director DartGroup

Patricia Andersen, managing director DartGroup

Merken zijn mijn passie en vooral om  merken naar een hoger niveau te brengen. Zeer regelmatig hebben wij afspraken bij prospects. Op zulke gesprekken bereiden wij ons zorgvuldig voor en raadplegen alle openbare bronnen. Wat je vaak tegenkomt is het "wat" van een onderneming of organisatie, terwijl juist in het "hoe" en "waarom" het onderscheidend vermogen zit. Als je met de juiste mensen om tafel zit, dan krijg je dat verhaal meestal wel en bijna altijd met heel veel passie en enthousiasme, maar waarom staat dit dan niet op de website? Verder valt op dat nog heel veel ondernemingen bezig zijn met zendergerichte informatie en helemaal niet of onvoldoende kijken naar de informatiebehoefte vanuit de stakeholders. Ook wordt er geen rekening gehouden met het zogeheten Sex and the City model, dat vier archetypen onderscheid. Verder is het van belang om altijd vanuit de kernwaarden, visie en missie van het bedrijf redeneren.

 

Peter van den Broek, Partner MerkMakers, Branding specialist en co founder LinkedGolf

Peter van den Broek, Partner MerkMakers, Branding specialist

Merkspecialist. Marketeer met groot strategisch inzicht. Analytisch denker die in zijn werkwijze veel ruimte laat voor bijzondere, afwijkende invallen. Onderscheidt onmiddellijk de zin van de onzin. Bewaakt hiermee de ziel van het merk. Geeft hiermee opdrachtgevers houvast in het merkdenken. En zorgt voor de scherpe input waarmee creatieve collega’s het beste uit zichzelf kunnen halen. Peter is partner in MerkMakers en heeft als motto; zin, ziel, zaak.

 

 

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement