Ondernemend Friesland nieuws

Friesland redelijk toeristisch jaar achter de rug

Promotie voor vakantie naar Fryslân en Wadden in 2012 begint op Vakantiebeurs

 

Ondanks de natte en koele zomer en de recessie heeft Friesland een redelijk toeristisch jaar achter de rug. Volgens de jongste cijfers van het CBS kwamen er in 2011 bijna net zoveel toeristen naar Friesland als in 2010. Opvallend genoeg kwamen er meer buitenlandse toeristen naar Friesland, vooral uit Duitsland. Door het slechte weer in het hoogseizoen viel het aantal Nederlandse gasten op dat moment terug. Vooral de kampeersector en de (open)botenverhuur hadden hiervan te lijden. De natte zomer was ook nadelig voor het toerisme op de Waddeneilanden. Waar de Waddeneilanden normaal extra profiteren van last minute boekingen en dagtoeristen, lieten zij het nu afweten vanwege het weer.  Naar verwachting komt het totale jaarresultaat van 2011 ongeveer 1% onder het niveau van 2010 uit. De verschillen per sector en per regio lopen nogal uiteen. Zo maakte de bungalowsector een goed jaar door, maar hadden de hotels veel te lijden onder de economische recessie.

 

Toeristische bedrijfsleven toekomstbestendig door vernieuwing en kwaliteitsverbetering

De komende jaren moet extra aandacht worden besteed aan vernieuwing en kwaliteitsverbetering in de kampeersector en in de botenverhuur. Nu al valt op dat bedrijven die beschikken over hoge kwaliteit en veel voorzieningen het duidelijk beter doen dan de collega’s. Dergelijke bedrijven zijn veel minder weersgevoelig. Ook toeristische bedrijven die beschikken over de nieuwste online boekingsmogelijkheden en gebruik maken van social media hebben een voorsprong op collega’s die dit nog niet inzetten.

Samen met de hotelsector en de congresbureaus gaat Fryslân Marketing in 2012 extra investeren in de marketing en promotie van Friesland als congres-, vergader- en evenementenlocatie. Dit is voor Friesland een nieuwe bedrijfssector met kansen. De komende jaren komt er bovendien nog een aantal nieuwe hotels bij in Friesland.

 

Oriëntatie op vakantie naar Fryslân en Wadden in 2012 start op Vakantiebeurs

De vakantievoorpret begint bij het oriënteren op de vakantiemarkt. Voor een aantal potentiële bezoekers is de Vakantiebeurs in Utrecht van 11-15 januari daarvoor de aangewezen plek. Met een presentatie op deze beurs start het promotieseizoen 2012 om toeristen te verleiden naar Friesland en de Waddeneilanden te komen. Vertegenwoordigers van VVV Fryslân, lokale VVV’s en ondernemers uit verschillende regio’s worden gefaciliteerd door Fryslân Marketing om tijdens de beurs met trots hun bestemming aan het publiek te presenteren. 

Ruim  2 miljoen toeristen weten jaarlijks de provincie Friesland te vinden. Doelstelling van de promotie is dit aantal jaarlijks met 3% te laten toenemen. In Friesland werkt 11% van de mensen in het toerisme en de sector is nu al goed voor ruim 1 miljard omzet.


Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement