Jobz-on vernieuwers in de uitzendbranche

Hoe het allemaal begon? Janet: “We zijn jaren collega’s geweest in de uitzendbranche voor grote landelijke spelers. Na een personeelsfeestje zaten we thuis aan de rum-cola. ‘We gaan het zelf doen’, zeiden we tegen elkaar. Helle: “De betreffende grote speler werd op een gegeven moment overgenomen door een andere grote partij. Toen hebben we de knoop doorgehakt en zijn voor onszelf begonnen.”

Vernieuwers in de uitzendbrancheVan directeur tot schoonmaker
Wat was de trigger om te kiezen voor een eigen bedrijf? Helle: “Het ondernemer zijn, het kunnen ondernemen samen met de ondernemers.” Janet: “We beleven ons vak als een ambacht. Zelf zit ik 15 jaar in het vak en Helle 26 jaar, dat zegt wel wat. Het is natuurlijk een beetje een schizofrene functie, je moet administratief heel goed zijn, maar ook commercieel moet je uitblinken. Snel kunnen schakelen, empathisch zijn en creatieve oplossingen zoeken. Helle: “We zijn specialisten op het gebied van flexibele arbeid. We houden ons bezig met bedrijven tot de 100/150 werknemers, en dan over de hele linie: van schoonmaker tot directeur. We zijn actief in heel Friesland maar ook in de kop van Noord Holland. ”Naast de ondernemers of de P en O'er gaan staan, dat is wat ze doen. Janet: “En dat doen we voor alle branches. Daarvoor moet je niet alleen veel kennis hebben van de branche maar ook van de wet-  en regelgeving. We denken mee, waarschuwen wanneer iets niet haalbaar is of buitengewoon duur uit gaat pakken.”

Vernieuwers in de uitzendbranche

GoudenFriezen
Hun hart ligt bij het vak, bij hun opdrachtgevers én bij de uitzendkrachten. Janet: “Dat was ook de drive om met De GoudenFriezen te starten, een concept waarmee we een lans breken voor onze 50plus-werknemers. Er bestaan nog zoveel vooroordelen bij de werkgevers. De groep wordt echt ondergewaardeerd: ze zijn minder vaak ziek, zo blijkt, en hebben bijvoorbeeld slimmere werkstrategieën. Als je daarover doorpraat met werkgevers valt er vaak wel een kwartje. We merken ook dat onze 50-plus  uitzendkrachten het erg waarderen dat we voor ze gaan stáán. ”Toch valt het niet mee om de vijftigplussers ook daadwerkelijk aan het werk te krijgen, erkent Helle: “Het vraagt tijd en energie. En soms is het personeelsbestand vergrijsd en wil men om die reden verjongen. Dan is verjonging een bewuste strategie.”

ZZProof
Jaren staken ze energie inde opzet van ZZProof: een geautomatiseerd portaal bedoeld om opdrachtgevers en ZZP'ers bij elkaar te brengen. Janet: “ZZPers houden niet van acquisitie en administratie. Via ZZProof worden ze op beide fronten ontzorgd. Ze treffen daar de opdrachtgevers die bij hen passen. Dat zorgt voor een constante stroom van opdrachten. Opdrachtgevers op hun beurt, wensen continuïteit, maar kunnen niet 365 dagen lang gebruik maken van de diensten van één ZZP’er. Voor hen biedt ZZProof ook een uitkomst.”

Screening
Maar ZZP’ers krijgen niet zo maar toegang tot ZZProof, legt Helle uit: “Er vindt vooraf een screening plaats. Is administratief alles op orde? Is er een VAR-verklaring? We trekken referenties na. Wanneer een opdrachtgever op zoek is naar een professional, moet hij er  blind op kunnen vertrouwen dat elke kandidaat professioneel, betrouwbaar en geschikt is. ”Het concept wordt per branche uitgerold. Janet: “Het portaal voor de RVS- en metaalbranche draait nu drie maanden. In 2015 volgen weg en water bouw & groenvoorziening en de schilder & bouwbranche. We bouwen het stap voor stap op. Het concept heeft de potentie om uiteindelijk landelijk uitgerold te worden, daar zijn we van overtuigd. ”Blij verrast was het tweetal toen ZZProof bij de laatste zes eindigden in de finale van het Flexinnovatiefonds 2015. Helle: “Het is vorm een erkenning, onze visie krijgt hiermee weerklank. Dat is heel fijn en stimulerend om mee te maken.”

Delen via

Vergelijkbare berichten