Ondernemend Friesland nieuws

Luuk Wink Training en Advies; ‘Alles draait om de lange termijn’

Luuk Wink Training en Advies

In 2006 startte Luuk Wink zijn eigen training– en adviesbureau. Het bedrijf telt inmiddels vijf medewerkers en het werkgebied beslaat het hele land. Trainingen (met  onder meer horeca als specialisme), organisatieadvies en werving en selectie behoren tot de disciplines. “De disciplines overlappen elkaar,” aldus Wink,”het draait immers  allemaal om communicatie en gedrag en hoe je daarmee omgaat.”

Hij is van huis uit bedrijfskundige en begon zijn carrière als verkoper bij de Gouden Gids. Daar verzorgde hij ook zijn eerste trainingen. “Het is een belangrijke leerschool geweest, het beroep van telefonisch verkoper wordt zwaar onderschat. Je leert mensen kennen, menselijk gedrag interpreteren. Hoe klinkt iemand? Hoe is zijn stemming? Hoe benader ik deze persoon?” In 2006 besloot Wink voor zichzelf te beginnen en het bedrijf groeide snel. Zelf legt hij zich nu  toe op managementtrainingen en organisatieadvies. Voor de andere specialismen heeft hij andere professionals in dienst genomen.

 

Veilige omgeving

Hij werkt altijd met kleine groepen. Wink: “Mensen moeten de kans krijgen om zich kwetsbaar op te stellen, in een veilige omgeving. En dat doe je niet wanneer er 22 man mee zit te kijken. Je moet de juiste sfeer creëren. Kleine groepen werken goed, dat horen we steeds weer terug.” Van belang is daarnaast dat deelnemers ook bewust kiezen voor deelname. Wink: “Het management kan van mening zijn dat een team training nodig heeft, maar de teamleden kunnen daar heel anders over denken. Daarom gaan we vooraf altijd het gesprek met de deelnemers aan. Zij moeten er ook écht voor kiezen, anders werkt het niet.”

 

Lange termijn

Meten is weten. Ook hier gaat dat op. Wink: “Je moet helder hebben wat je doelen zijn. Of je die doelstellingen ook bereikt moet je vervolgens kunnen meten”, aldus Wink. “We hebben een aantal meetmethoden ontwikkeld. Effect meten we aan de hand van diverse factoren. Dat kan omzet zijn, het aantal gemaakte afspraken per consultant of het aantal declarabele uren, dat is afhankelijk van je doelstelling. Managers kunnen die methoden ook een paar maanden of een jaar na de training opnieuw inzetten, je kunt en moet de effecten blijven meten. Want het draait voor ons allemaal natuurlijk om die lange termijn.”

 

Horeca

Bijzonder specialisme zijn de horecatrainingen. Wink: “Het kwam op ons pad. We werden benaderd door een groot horecabedrijf dat met ons een trainingstraject aan wilde gaan. Nu ben ik niet de man van het stapelen van borden, horeca is mijn vak niet. We hebben enkele horecaspecialisten in huis gehaald die de trainingen toespitsen op het vakgebied.“ Wat komt er nou zoal aan de orde in zo’n training?  “Het gaat om gastheerschap. We leren de deelnemers om de verschillende gasten te herkennen en er  zodanig op in te spelen dat hij / zij als tevreden gast vertrekt. Wil iemand graag snel geholpen worden? Of maakt een gast graag een praatje? Ook hier gaat het om gedrag en communicatie. En op dat terrein valt ontzettend veel te winnen.” Onlangs startte Wink een gezamenlijk project met uitzendbureau Werktijd: “Er wordt in de horeca vaak een beroep gedaan op uitzendkrachten. Wij trainen deze mensen en aan het einde van de rit kunnen ze een certificaat krijgen. Het mes snijdt zo aan twee kanten: de deelnemers kunnen hiermee verder in het vak en de horeca-ondernemer is geholpen met hoger gekwalificeerd personeel.“

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement