Ondernemend Friesland nieuws

OF januari: alles over de ambities van Leeuwarden

In hoofdstad Leeuwarden ziet men zichzelf graag als banenmotor van de Friese economie. En wie simpel naar de cijfers kijkt moet erkennen dat dit niet zo maar een kreet is: in de stad  zijn meer dan 5.000 bedrijven gevestigd en zijn maar liefst 55.000 banen ingevuld. Grote werkgevers als Postbank, Achmea , de Vliegbasis, het Centraal Justitieel Incassobureau en het Medisch Centrum Leeuwarden vallen natuurlijk extra op, maar ook het snel groeiende aantal kleine bedrijven is opvallend. En de stad staat bepaald niet stil.

 

Ambitie 

Sectoren als multimedia en watertechnologie zijn booming en ook op het gebied van energie en datacommunicatie gebeurt van alles. Echter,  ook een ‘ banenmotor’  moet onderhouden worden, doorgesmeerd worden, om te blijven draaien.  Leeuwarden heeft ambitie , maar erkent dat er nog veel te winnen valt. We spraken twee mannen die er vanuit hun functie van alles mee te maken hebben.


Hectiek & Ambiance

Voor zijn werk  moet hij tegenwoordig meestal op het kantoor Zwolle zijn en veel minder in Leeuwarden, maar ABN/AMRO-manager Rob Lijzenga, tevens voorzitter van de Commerciële Club Leeuwarden,  is er aan gewend geraakt dat ook in het bankwezen schaalvergroting tot functiewisselingen kan leiden en tot verandering van werkplek.  Een hectisch bestaan, ja, zeker vandaag de dag, maar een uur vrij maken om in de lobby van het Oranjehotel over ‘ zijn’ Leeuwarden te praten, dat doet hij graag.  Wat hem als inwoner van de hoofdstad het meeste aanspreekt aan Leeuwarden?  “ Dat is toch vooral de stedelijke ambiance. Wanneer ik s’ avonds door de stad loop en ik loop over de Eewal en het Gouverneursplein naar het stadhuis, dan geniet ik echt. Die oude gevels, de cultuur, het uitgaansleven. Dat vind ik geweldig.”

 

Knelpunten

Als direct betrokkene bij de economische ontwikkeling van Leeuwarden ziet Lijzenga ook knelpunten. “ Ik vind schitterend dat het Zaailand met de komst van het museum zo’n flinke facelift krijgt, maar ik moet ook aan het korte termijn-belang  van de ondernemers denken. Wat gaat er gebeuren met de bereikbaarheid wanneer parkeergarage Zaailand tijdelijk dicht gaat? Wordt er nu al door de gemeente op ingespeeld met maatregelen? De Haak om Leeuwarden (nieuwe zuidelijke rondweg , red.) is enorm belangrijk, maar  dat is een project dat jaren gaat duren. Moet je nu niet ingrijpen en praktische maatregelen bedenken?  Daar merken wij nog te weinig van.”


Transferium

Een praktische oplossing wil  Lijzenga ook wel noemen: “ Met een transferium aan de Wâldwei, aan de oostkant van de stad,  zou je denk ik veel fileleed kunnen voorkomen. Wanneer je er voor kunt zorgen dat  de bussen dan ook echt klaar staan om het autovolk per direct en in korte tijd naar de stad te vervoeren, dan kan zoiets een succes worden.”  Het blijft hem verbazen dat sommige processen zo langzaam verlopen. “ Natuurlijk, er zijn miljoenen nodig en het zijn ingewikkelde processen die vaak de gemeentegrenzen overstijgen. Maar je mag je ook afvragen of er niet nog meer Leeuwarder daadkracht nodig is richting Den Haag. Volgens mij hebben we de lobby nog niet goed op orde.”

 

Bewindslieden

Henk Besselse, teamleider Economische Zaken van de gemeente Leeuwarden is dat wel met hem eens, maar nuanceert ook: “Op het gebied van de persoonlijke  contacten hebben we het wel aardig voor elkaar. Je merkt dat burgemeester  Ferd Crone jaren in Den Haag heeft gezeten; we hebben werkelijk nog nooit zoveel  landelijke bewindslieden in relatief korte tijd in Leeuwarden over de vloer gehad. Een ander punt is meerjarige  lobby-trajecten. Dat kan alleen succesvol zijn wanneer je dat doet met behulp van allianties.  Alleen red je het niet, je moet conglomeraten van belanghebbenden bij elkaar brengen. Zo moeten provincie Fryslân en Leeuwarden nóg meer samen op pad. En je moet ook een verhaal hebben.”

 

Haak om Leeuwarden

Besselse noemt als voorbeeld van zo’n ‘verhaal’ de inmiddels beroemde ‘Haak om Leeuwarden’ (zuidelijke rondweg, onder Leeuwarden door, red.). Hij zegt: “Als je het over economische ontwikkeling van een stad hebt is die haak zo ongelooflijk belangrijk. Bedenk dat ook de verdere ontwikkeling van bedrijventerreinen op die infrastructuur wacht. Nou, als je dan merkt dat de start van het bouwproces zonder werkelijke afstemming een half jaar wordt vertraagd, dan moet je eigenlijk moord en brand schreeuwen. Dat moeten ze in Den Haag kunnen horen. Dat hebben we niet gedaan; het is ons geruisloos overkomen.”

 

Het hele verhaal? Lees OF_januari!

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement