Ondernemend Friesland nieuws

PR anno 2012: Frappez toujours

PR anno 2012: Frappez toujours

‘Frappez toujours’, ofwel: ga door met het herhalen van je punt. Kies je doel en vertel ter onderbouwing iedere keer je boodschap, maar steeds anders verpakt in  mooie, authentieke verhalen. Dat was een van de vele communicatietips die Menno Bakker, hoofdredacteur van Ondernemend Friesland gaf tijdens het Open Podium van Academy Noord, op donderdag  12 juli 2012. Een zéér succesvol open podium overigens, waar ruim 200 mensen op af kwamen.

De tijden dat je met één persbericht de massa kon bereiken zijn definitief voorbij, zo stelde Bakker, die behalve hoofdredacteur OF, ook communicatiebureau NARVIC heeft,  tijdens zijn presentaties (om 15.00 uur en 17.00 uur). Het medialandschap is drastisch veranderd.  Journalisten veranderen mee. En doelgroepen? Die krijgen met z’n allen 3.000 commerciële prikkels per dag te verwerken. Het is dus zaak je te beseffen dat op één paard wedden meestal niet meer voldoende is. Bij een goede PR-strategie (online en offline)  hoort het benaderen van drie mediakanalen: de ‘bought media’(betalen voor aandacht in kranten, radio of op internet), de ‘earned media’ (de media waarvan je graag wil dat ze het over je hebben; anderen vertellen dan jouw verhaal) en de ‘owned media’, zoals een eigen magazine of een eigen Facebook-pagina.  Volgens Bakker moet een bedrijf of een organisatie er alles aan doen om door middel van een lange adem-strategie zoveel mogelijk de ‘earned media’ te bereiken. “Het is veel krachtiger wanneer anderen het over je hebben”, aldus de communicatieman. Bakker gaf zeven praktische tips om op een positieve manier ‘te zaaien’ bij deze media. Ook hield hij een pleidooi voor storytelling: “Vergeet nooit de kracht van een verhaal dat goed wordt verteld. Dat kan een groot verhaal zijn, maar ook klein. Ook de jubilaris binnen uw bedrijf is een publiciteitskans. En nog iets: durf ook eens te vertellen over een tegenslag of een blunder, die vervolgens werd opgelost.” Wie met name een duurzame relatie met doelgroepen belangrijk vindt zou eens een eigen relatiemagazine moeten overwegen, zo stelde de oprichter van NARVIC. “Veel mensen denken dat dit een kostbare zaak is, maar dat hoeft tegenwoordig helemaal niet zo te zijn. Een relatiemagazine kun je ook een of twee keer per jaar uitbrengen. Het vergoot je geloofwaardigheid, het bindt klanten en het biedt je een enorme bron van redactioneel materiaal waarmee je stapsgewijs ook je website gevarieerd kunt houden. Zo kun je er soms wel een half jaar mee vooruit. En alleen al daardoor word je weer veel sneller gevonden in de zoekmachines.”

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement