Werkgeversconferentie Kredietbank Nederland

De werkgever is vaak de eerste buitenstaander die geldzorgen bij personeel signaleert. Tijdens de conferentie, op dinsdag 20 september in Leeuwarden, wordt dieper ingegaan op het probleem. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer het signaleren en bespreekbaar maken van geldzorgen, de effecten van een actieve rol van de werkgever, de gang van zaken bij een loonbeslag en de wettelijke verplichtingen.

Ingrijpende gevolgen

Het probleem mag niet worden onderschat stelt Nadja Jungmann, lector rechten, schulden en incasso aan de Hogeschool Utrecht en spreker op de conferentie. "Eén op de vijf Nederlanders heeft geldzorgen. Bij een kleine tachtig procent van de bedrijven lopen medewerkers rond met financiële problemen. Schrikbarend veel. Het aantal stijgt niet meer zo hard, maar de gemiddelde schuldenlast neemt nog steeds toe. Die bedraagt nu gemiddeld 43.000 euro per persoon." De geldzorgen kunnen volgens Jungmann leiden tot ingrijpende fysieke en mentale klachten. "Mensen verwaarlozen zichzelf en de opvoeding van kinderen gaat achteruit. Op het werk daalt de productiviteit met twintig procent terwijl het ziekteverzuim toeneemt."

Signaleren
Een overgrote meerderheid van mensen met schulden zoekt en krijgt daardoor geen hulp. "Omdat er moeilijk over gesproken wordt, vaak uit schaamte", aldus Carry de Niet, algemeen directeur van Kredietbank Nederland. "Mensen proberen het zelf op te lossen. Gemiddeld wordt pas na vijf jaar hulp gezocht." Jungmann: "Daarnaast zijn gemeenten strengere toelatingseisen aan schuldhulpverlening gaan stellen." Om mensen eerder te kunnen helpen, is het cruciaal dat de werkgever de financiële problemen bij medewerkers vroegtijdig signaleert. Jungmann somt een aantal kenmerken op. "Het vragen om meer uren of een voorschot op het salaris, het lenen van geld bij collega's, oververmoeidheid, fraude, diefstal en loonbeslag." Bedrijven doen er verstandig aan om tijdig actief op te treden, vult De Niet aan. "Bij een medewerker met een gemiddeld inkomen van 35.000 euro kosten diens geldzorgen de werkgever 410 euro per dag. Zo neemt het verwerken van een loonbeslag al gauw een paar uur in beslag."

Hulp bieden

Op de conferentie krijgen werkgevers handreikingen om hun medewerkers te helpen. "Sommigen reageren terughoudend", aldus De Niet. "Andere werkgevers zijn te direct in het vragen, waardoor werknemers vrezen voor baanverlies. Maar je kunt ook op informele wijze vragen of iemand wel maandelijks uitkomt met zijn geld." Wanneer professionele hulp nodig is, bestaan er diverse mogelijkheden. Collectieve voorlichtingsbijeenkomsten, individuele budgetadviesgesprekken en budgetcoachingsgesprekken zijn enkele voorbeelden. Ook Ping, onderdeel van Kredietbank Nederland, is een optie. De Niet: "De medewerker heeft dan niet te maken met gemeentelijk beleid, maar wordt direct geholpen. Het Ping-loket is heel laagdrempelig. Het gaat niet om schuldhulpverlening, maar om persoonlijk financieel advies."

Bewust

De werkgeversconferentie in Leeuwarden komt op een goed moment, vindt Jungmann. "Werkgevers zijn zich steeds meer van bewust van het probleem. Bijvoorbeeld van het feit dat schulden niet alleen ontstaan doordat mensen slecht met geld kunnen omgaan." De Niet: "Door omstandigheden kun je snel in problemen komen, zoals een scheiding. Ook jonge mensen die voor het eerst op zichzelf gaan wonen, vormen een risicogroep." Het helpen van een medewerker hoeft volgens De Niet niet duur te zijn. "Een werknemer met schulden heeft gemiddeld tien extra ziektedagen per jaar. Voor een fractie van die kosten kunnen we hulp bieden."

Volledige programma en inschrijven: www.kredietbanknederland.nl/werkgeversconferentie.

Delen via

Vergelijkbare berichten