Aan de maakbaarheid voorbij

Uitvoeringseis

Enwestdijk heeft als doel mensen te motiveren tot mobiliteit, zowel fysiek als mentaal. Dit betekent mensen in hun kracht zetten, maar ook ervoor zorgen dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, aan het werk komen. “We merken dat ondanks de personeelstekorten er nog steeds veel mensen langs de kant staan. Er is een mismatch en die is niet meer met de maakbaarheid van de maatschappij op te lossen, ondanks dat MVO alsmaar groeit en steeds meer bedrijven zich richten op hun maatschappelijke taak”, legt Renate Westdijk uit. Waar MVO vanuit de intrinsieke motivatie van de ondernemer komt, is Social Return onderdeel van aanbestedingen vanuit de overheden. “Het gaat voornamelijk om projecten in werken en diensten. Denk aan projecten in de infra, groen of schoonmaak. Bij een aanbesteding moet 2% van het aanbestedingsbedrag ingezet worden voor Social Return. Dit is de uitvoeringseis voor de aanbesteding.”

Harmoniseren

Het beleid rondom Social Return verschilde voorheen per aanbestedende dienst, waardoor opdrachtnemers door de bomen het bos niet meer zagen. “Daarom zijn wij, in opdracht van de aanbestedende diensten, in actie gekomen. Voor Friesland hebben we het Social Return-beleid mogen harmoniseren, zodat met welke gemeente de opdrachtnemer ook te maken heeft, er een simpel en eenduidig beleid is.” Naast een eenduidig beleid is er ook één coördinatiepunt opgericht. “Social Return in de Regio is het aanspreekpunt voor Social Return in Noord-Nederland. Opdrachtgevers, opdrachtnemers en leveranciers van kandidaten kunnen hier terecht voor alle informatie rondom Social Return en vinden hier ook het rapportagesysteem. We werken vanuit vertrouwen, maar gemeenten willen graag monitoring van het proces. Vandaar dat we steekproeven uitvoeren en kijken of de opdrachtnemer daadwerkelijk maatschappelijke inzet leveren”, legt Rochelle van Belle uit.

Bouwblokkenmethode

In projecten waar Social Return van toepassing is, geldt een minimale duur van drie maanden. In die tijd hebben de opdrachtnemer en de kandidaten de tijd om in elkaar te investeren. “We streven altijd naar een duurzaam dienstverband. Het is mooi om te horen dat een opdrachtnemer een kandidaat vanuit Social Return vast in dienst neemt vanwege wederzijdse tevredenheid”, aldus Westdijk. “De opdrachtnemer heeft tevens de keuze in wat voor kandidaat hij in dienst neemt, middels de Bouwblokkenmethode. Elk ‘bouwblok’ heeft een waarde en staat voor het in dienst nemen van bijvoorbeeld iemand met een werkloosheidsuitkering of iemand met een arbeidsbeperking. Zo maakt het bedrijf de keuze die het beste bij hem en bij de kandidaat past”, vult Van Belle aan. Er wordt ook ruimte geboden binnen de blokkenmethodiek voor een invulling die ‘outside the box’ is.

Na Friesland zijn Westdijk en Van Belle hard op weg het Social Return-beleid van Noord-Nederland te harmoniseren. Hiermee strijden ze nobel tegen personeelstekorten en de mismatch die is ontstaan, en motiveren ze meer en meer mensen tot mobiliteit.

Delen via

Vergelijkbare berichten