Alfa Accountants en Adviseurs: Duurzaam proactief advies

“We stoppen binnen twee tot drie jaar, daar waar het kan, met het samenstellen van jaarrekeningen”, begint Bakker. “We richten ons bij onze klanten meer en meer op periodieke- en real time cijfers met goede en betrouwbare managementinformatie. Onze rol en ons dienstverleningsmodel verandert daardoor. We zijn nu nog meer een partner voor ondernemers en denken direct met ze mee. In een partnerschap is het belangrijk om een duurzame relatie op te bouwen en dat is precies wat we bij Alfa Fryslân graag doen. We staan dichtbij onze klanten en bouwen een vertrouwensband op. Onze mensen zijn vaak onderweg en steken veel tijd en energie in het opbouwen- en onderhouden van een connectie met de klant. Bij Alfa kijken we naar de lange termijn en durven we mee te denken met de ondernemer.”

Een accountant is al heel lang niet meer iemand die zich in zijn eigen kamer door de administratie van zijn klanten worstelt. De accountant/adviseur van nu is onderweg, is breed georiënteerd qua interesse en kennis, zoekt actief het contact en is in gesprek met zijn klanten. Dichtbij en benaderbaar, zo werken ze bij Alfa. Een landelijke organisatie, actief in de regio. Met kantoren in Sneek, Buitenpost en Leeuwarden is Alfa Fryslân voor iedere MKB-er in Friesland goed bereikbaar.

Jorna: “Waar het lang zo was dat we achteraf de jaarrekening opmaakten en er eigenlijk pas op dat moment een volledig beeld was van de cijfers, zijn deze nu direct beschikbaar en dus actueel. Onze klanten kunnen de eigen financiële administratie door ons laten koppelen aan het Alfa Management Paneel (AMP). Het basis AMP is voor onze klanten gratis beschikbaar in de Cloud en geeft real time via een dashboard een actueel beeld van de financiën van de eigen onderneming. De financiële administratie van het lopende jaar is helemaal up-to-date en ondersteunt onze rol om te duiden en te adviseren. De cijfers zijn zo niet meer puur ter controle, maar krijgen voor ondernemers een meer sturende functie. Op deze manier vervullen we in verschillende varianten steeds vaker de rol van controller bij onze klanten.”

Mede-eigenaar

Alfa gaat niet alleen duurzame relaties aan met klanten, maar ook met haar werknemers. Bakker: “We bieden onze medewerkers volop mogelijkheden tot ontwikkeling via scholing en training on the job. Daarnaast is het zo dat iedereen die bij Alfa werkt mede-eigenaar kan worden van het bedrijf, een unieke constructie. Mede hierdoor zijn onze medewerkers enorm betrokken en loyaal. Vooral nu de werkzaamheden zo aan het verschuiven zijn, denken onze mensen graag mee om te kijken waar nieuwe kansen liggen.”

De Vries: “Onze organisatie tilt niet zwaar aan hiërarchie. Als een medewerker bij ons ergens verstand van heeft, ergens goed in is, dan mag hij of zij altijd meepraten. Dan maakt het niet uit of dit bijvoorbeeld een assistent accountant of iemand van de directie is. Iedereen mag altijd op niveau meedenken en -praten. Zo komt iedereen op een plek waar de specifieke kwaliteiten het beste tot hun recht komen.”

Nieuwbouw

In Leeuwarden is Alfa voorlopig nog te vinden in haar statige witte pand aan de Noordersingel. Begin 2019 verhuist Alfa Fryslân naar een nieuw gebouw op De Werp, ten zuiden van Leeuwarden. “Het huidige pand is prachtig om te zien en op die manier een mooi visitekaartje, maar het voldoet niet meer voldoende aan onze standaard”, aldus De Vries. “We zijn een beetje uit ons jasje gegroeid hier. Het nieuwe gebouw is duurzamer, een comfortabelere werkplek voor onze mensen en ook beter bereikbaar. Het wordt gebouwd volgens de standaarden van BREEAM, een internationaal duurzaamheidskeurmerk. Met de bouw van het nieuwe pand, de adviezen richting ondernemers en de relaties die we aangaan met onze werknemers en klanten, staat Alfa voor duurzaamheid in de meest brede zin van het woord.”

Delen via

Vergelijkbare berichten