Altijd gastvrij!

Maar de kiem voor haar motto 'Altijd gastvrij!’ is al veel eerder gelegd. Thuis, in het restaurant van haar ouders in Opeinde. Niet alleen was 'Vislust' een goed lopend bedrijf, het werd al snel een veilige haven voor ‘lastige' meiden van wat toen nog de Huishoudschool heette. Deze jongeren, die moeite hadden met gezag of problemen met lezen en rekenen, vonden hier een veilige werkplek. Ze kregen er een duidelijk kader, maar ook aandacht.

Geesje – vanaf haar twaalfde ook op de werkvloer te vinden – zat er middenin en zag hoe haar ouders de meiden hielpen. Kon je even geen werkschoenen betalen, dan zorgden zij daarvoor. En als er één plots uit huis werd gezet, regelden ze een flatje of een bed. Vanuit de overtuiging dat je op elkaar bent aangewezen en dat je het met elkaar moet doen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit Geesje dus in het bloed. Ze vindt het niet meer dan logisch om iedereen een kans te geven op een volwaardig bestaan. In ‘De Pleats’ werken zo’n 50 mensen (23fte) waaronder ook 8 met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar liever spreekt Geesje van andersdenkenden, of nóg liever benoemt ze het helemaal niet. "Als iedereen hier welkom is, dan is het logisch dat onze medewerkers ook een afspiegeling van de maatschappij zijn."

"Het is heel goed voor het team om te leren dat niet iedereen hetzelfde is. De medewerkers moeten het met elkaar waarmaken. Dat kan alleen als je elkaars wereld leert kennen. Dat geeft een heel andere teamspirit. Gastvrijheid is ook intern heel belangrijk. En dat vertaalt zich altijd naar buiten”, vertelt Geesje.  "En als je intern geen aandacht voor elkaar hebt, hoe zou je dat dan wel kunnen doen naar buiten toe?”

Niet verwonderlijk is ondernemen voor Geesje meer dan geld verdienen. "Je kunt het later toch niet meenemen”, lacht ze. "Geld is alleen belangrijk voor de groei en continuïteit van je bedrijf. Ons bedrijf is een vehikel om op mini niveau samen waarde te creëren voor de community. Dat iedereen, wij, personeel, leveranciers, iets toevoegt dat waarde heeft voor de ander. Bij ons zijn dat verhalen, belevingen, herinneringen en mooie avonden."

Horeca is een vak, waar soms te simpel over wordt gedacht, vindt Geesje. Buitenstaanders denken al gauw: "Geef iemand een dienblad en klaar. Zo werkt het niet. We moeten als horeca trots durven zijn op ons mooie vak en dat meer naar buiten toe uitdragen." Maar daarbij hoort volgens Geesje ook de opdracht om het enorme arbeidspotentieel dat nu vaak blijft liggen aan te boren. "Als je oog hebt voor de talenten en kijkt welke taken bij iemand passen, dan is er heel veel mogelijk.” En als ze een tip mag geven: "De eerste stap die iedereen kan zetten is erover nadenken en het bespreken met het team. Of ga eens kijken hoe andere ondernemers het doen.” 

Je kunt natuurlijk ook contact zoeken met Geesje. Ze is 'Altijd gastvrij!’

Delen via

Vergelijkbare berichten