&beter: voor resultaten én plezier

Enthousiast vertelt Hendriks waarom hij in 2014 startte met zijn eigen onderneming. De belangrijkste drijfveer was werkgeluk, zo vernemen we. “Tijdens vorige management- en directieposities die ik binnen het bedrijfsleven vervulde was dat al mijn rode draad”, zegt de ondernemer. “Betere resultaten voor het bedrijf realiseren in combinatie met plezier hebben in waar je mee bezig bent.” Hij weet wat werkt en wat niet; daarvoor betaalde hij in zijn loopbaan dan ook genoeg leergeld. "En achteraf, na menig doorwaakte nacht, besef je dat het veelal bij jezelf begint”. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.” Die ervaring wilde hij concreet inzetten. Nu coacht hij ondernemers om hun eigen kracht en potentie optimaal te benutten. Maar ook die van hun medewerkers. En dat alles ten gunste van de resultaten en het plezier.

 

Betrokkenheid

Je legt als ondernemer zorgvuldig de basis voor je bedrijf, wilt daarna groei en ontwikkeling, gaat uitdagingen aan. En dan ineens besef je dat je niet meer verder komt. “Word ik ingeschakeld, dan drinken we samen een kop koffie”, zegt Hendriks. “Of meer dan één. We hebben het over de ontwikkeling van het bedrijf en al pratend ontdekken we de belemmerende factoren. En vaak liggen die in de menselijke sfeer. De huidige arbeidsmarkt maakt dat mensen kunnen kiezen waar ze werken. Een goed salaris is een basisvoorwaarde, maar zeker niet de belangrijkste. Medewerkers willen plezier in hun werk beleven en gewaardeerd worden. Bevlogen medewerkers leveren betere prestaties, zijn creatiever en hebben minder last van stress. Juist daarin kan ik ondernemers helpen het verschil te maken. Met een betrokken team krijgt je onderneming een boost.”

 

Sparren

“De meeste ondernemers werken keihard in hun bedrijf, maar zouden erbij gebaat zijn meer áán hun bedrijf te werken. Het klinkt misschien gek, maar op gezette tijden even vertragen en nadenken over welke kant je op wilt met je bedrijf is belangrijk. Over hoe je je mensen meekrijgt in het proces. Hoe maak je van alle medewerkers een team?” De ondernemer of manager die dat allemaal op een rij heeft, kan daarna vaak meer snelheid maken, weet Hendriks. “Ik ben ook coach van ‘Ondernemer coacht Ondernemer’ voor MKB Noord-Nederland en VNO-NCW. Je merkt dat ondernemers het – misschien na een eerste aarzeling, want ‘ik moet dat toch zelf kunnen!?’ – fijn vinden om te sparren, eens een spiegel voor te krijgen. We bespreken vragen over groei, samenwerking, hoe je zaken verandert en verbetert en we praten over persoonlijke ontwikkeling.” Bij het coachen van bedrijven refereert hij soms aan de prestaties van Sven Kramer. Sven heeft immers niet een coach omdat hij slecht is, maar om nóg beter te worden en alles eruit te halen wat erin zit.

 

Opdrachtgevers varen wel bij de aanpak van Hendriks. Zo kreeg de ondernemer onlangs van opdrachtgever Qviv mee dat hij hen had weten te prikkelen, door de juiste vragen te stellen en door hen op een andere manier te laten kijken naar bepaalde zaken. Zo hadden ze betere keuzes kunnen maken, zowel bedrijfsmatig als in hun persoonlijke ontwikkeling. Zijn enthousiasme en knowhow had hen ondersteund bij de strategische uitdagingen waar ze voor stonden. “Kijk, en dát is mijn werkgeluk.”

 

Fotobijschrift: “Dit is mijn manier van vertragen. De beste ideeën komen dan boven.”

Delen via

Vergelijkbare berichten