Mislukt? Vergeet niet dóór te gaan.

Ik ben al sinds de jaren negentig actief met digitale innovaties onder de vlag van Snakeware. Hoog tijd voor een Gouden Tip: mislukken is geen ramp. Maar vergeet daarna niet dóór te gaan. Hoe kom ik aan die wijsheid? Wel, ergens in onze gashouder (ons kantoor in Sneek) ligt een dossier met het logo van een prachtig product erop: de Flashback. Het moest dé computerhit worden van het jaar 2000 en de grote doorbraak van ons bedrijf Snakeware als jonge speler in de markt van innovatieve computer- en softwarebedrijven.

Het was een soort alles-in-een computer voor de internetgeneratie, vergelijkbaar met de Commodore Amiga vroeger. Je kon het systeem gewoon aansluiten op je tv en er zat een muis in het toetsenbord verwerkt die je er ook weer makkelijk uit kon klikken en los gebruiken. Wij ontwikkelden de Flashback binnen Snakeware samen met een investeerder. We waren van mening dat dit hét product was waar de markt op zat te wachten. Voor de presentatie van het prototype was een zaal in het Hilton in Amsterdam gehuurd. Dat leek ons de perfecte plek om zo’n product te presenteren. Het paste helemaal in die tijd van de internethype, zo eind jaren 90. Om de presentatie helemaal professioneel aan te kleden werden er zelfs vlaggen gedrukt bij de Dokkumer Vlaggen Centrale. Tsjonge, wat wapperden die Flashback vlaggen fier in top bij dat Hilton!

De presentatie liep uit op een grote desillusie. Er kwam nauwelijks iemand op af en interesse voor het product was er al helemaal niet. Vandaag de dag begrijp ik wel wat er mis gegaan is. Het product klopte echt wel, maar we wilden teveel zelf doen en waren té innovatief. De markt was nog niet rijp voor een alles in één internetpc. Daarnaast dacht men waarschijnlijk ook ‘wat is dat kleine bedrijfje nu helemaal’ ? We hadden dus een professionele begeleider in de arm moeten nemen die ons had kunnen begeleiden naar de markt en veel meer aan branding en time to market moeten werken.

Na die presentatie moesten wij langs de geldschieter om uit te leggen dat het project mislukt was. Lastig, want er waren zeeën van tijd en dito geld in het project gestopt. Wij verwachtten een enorme uitbrander te krijgen. Maar in plaats daarvan kregen wij een gouden tip. Onze geldschieter was heel duidelijk: ‘jammer maar we gaan gewoon door. Nu maar hard aan het werk om het geld terug te verdienen.’ Die wijze les hebben wij altijd onthouden. Het leerde ons dat voor echte innovatie het ook nodig is om zo nu en dan gewoon op je bek te gaan. Dan moet je daarna niet bij de pakken neer gaan zitten, maar juist doorgaan. Juist dát is de essentie van ondernemen. Inmiddels hebben wij een internationaal succes te pakken met ons Lightcurb platform voor location based services. Onze software wordt in ruim 30 landen gebruikt en wij zijn het grootste beacon netwerk ter wereld. Vele (inter)nationale bedrijven en instellingen kloppen bij ons aan en er komen dagelijks gebruikers van over de hele wereld bij. Alles wat we nu zo gebruiksvriendelijk, laagdrempelig en internationaal neerzetten is een exponent van dat leermoment tijdens de Flashback periode.

Kijk voor deze en ook eerdere columns van Ate van der Meer op zijn eigen OF Specialisten platform.

Delen via

Ate van der Meer

Snakeware

Internet en Marketing specialist
Ate van der Meer is Marketing specialist en medeoprichter van Snakeware, een technologie en web ontwikkelingsbedrijf met kantoren in Sneek, Amsterdam, Riga en New York. Ate denkt graag outside the box om creatieve oplossingen mogelijk te maken en is een zeer ervaren internet strateeg en communicatiespecialist, innovator en marketeer. Ate zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Ate lezen? Kijk dan op zijn eigen OF’s specialisten forum.