Ondernemend Friesland nieuws

Inwoners Noordoost-Friesland kopen vaker en duurdere jassen

Consumenten in Noordoost-Friesland kopen vaker jassen online in vergelijking met hun provinciegenoten in het noorden. Ze kopen niet alleen vaker, maar ook duurdere jassen. Al jaren wordt het koopgedrag van consumenten uit Noordoost-Friesland onderzocht, maar het is voor het eerst dat er cijfers over specifieke zaken beschikbaar zijn. Opvallend is bovendien dat Noordoost-Friezen bereid zijn meer te besteden aan de aanschaf van een nieuwe jas dan Friezen in de provincie.

De cijfers over het kopen van jassen in Noordoost-Friesland zijn afkomstig van Jas.nl, een online vergelijker voor allerlei soorten jassen in Nederland.

 

Vaker een jas kopen

In vergelijking met provincies als Groningen en Drenthe, koopt men in Noordoost-Friesland vaker een jas. Terwijl een jas in Groningen gemiddeld drie jaar meegaat, is dat in Noordoost-Friesland slechts twee jaar. Dat stelt Lisanne Ploeger, oprichter en eigenaar van Jas.nl.

 

“Men verandert in de regio wel vaker van jas, maar dat komt ook doordat het algehele bestedingspatroon in Noordoost-Friesland wat verschilt van de rest van de regio. Men koopt liever geen tweedehands jas, omdat deze korter meegaan. Als de jas niet meer aan de wensen voldoet, koopt men liever een nieuwe. Dat gebeurt bovendien ook steeds vaker online”, stelt Ploeger.

 

Ook steeds duurdere jassen

Consumenten uit Noordoost-Friesland kopen niet alleen vaker een jas, maar ze zijn ook bereid meer uit te geven aan een kwalitatief goede jas. Dat komt doordat het inkomen in de regio de afgelopen jaren flink gestegen is, waardoor consumenten meer te besteden hebben. Uit cijfers van Jas.nl blijkt dat er de afgelopen jaren steeds meer consumenten duurdere jassen hebben aangeschaft. Dat terwijl een jas in Noordoost-Friesland gemiddeld twee jaar mee gaat.

 

De cijfers van Jas.nl zijn gebaseerd op de voormalige website Winterjassen.com. Winterjassen.com heeft zo’n 500.000 bezoekers per maand, waardoor het koopgedrag van de consumenten in kaart gebracht kon worden. Er zijn diverse verschillen per regio. Zo ligt de aanschaf van jassen in het algemeen lager in de rest van Friesland, dan in de regio Noordoost-Friesland.

 

Langere levensduur en meer gemak

Het online bestellen van een jas wordt ook steeds laagdrempeliger. Een nieuwe jas gaat veel langer mee. Dat is een belangrijke factor voor consumenten in Noordoost-Friesland om een nieuwe jas te kopen.

 

Bovendien kan het bestellen gemakkelijk online. “Consumenten in Noordoost-Friesland bestellen het liefst een jas op afstand. Dat is eenvoudiger, want je hoeft er de deur niet meer voor uit. Men verkiest vaak ook een nieuwe jas boven tweedehands jassen, mede door het veranderende bestedingspatroon. Bovendien doen de Noordoost-Friezen liever alles in één keer goed. Dan kan de jas weer een paar jaar mee.”

 

Gebruik van filters

Jas.nl is een website waar consumenten gebruik kunnen maken van verschillende filters. Om die reden heeft de website het koopgedrag van haar bezoekers goed kunnen analyseren. De zoekfunctie wordt bovendien gebruikt voor een groot aantal filters, zodat consumenten op een eenvoudige manier de meest geschikte jas kunnen vinden.

Onze specialisten
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist