Hoe ga ik mijn team, en mezelf, door nóg een maand crisis leiden?

In de vorige column schreef ik al dat je vooral aan de slag moet met zaken waar je invloed op hebt. Zoals beloofd maakt ik dat deze week praktisch. Hier zijn mijn 7 tips over hoe jij deze weken als leider kunt optreden.

  • Zorg voor de mensen om je heen. Houd regelmatig contact met hen. Doe alles wat je kunt om hen zo goed mogelijk door deze situatie heen te helpen. Stuur eens een kaartje, een bloemetje of iets anders leuks.
  • De afgelopen weken zijn voor veel mensen al zwaar geweest, vooral mentaal. Reset juist in deze tijd je mindset naar Mens Sana in Corporo Sano, een gezonde geest in een gezond lichaam. Een goede (mentale) conditie zal je vitaal, gezond en productief houden. Bescherm jezelf bijvoorbeeld voor een overvloed aan informatie die over je Cirkel van Betrokkenheid gaat. Je hoeft niet de hele dag naar nieuwsprogramma’s te luisteren, je hoeft niet alle dodentellingen in alle delen van de wereld bij te houden, enz. In 5 minuten per dag kun je alle informatie krijgen die je moet weten.
  • Stimuleer je mensen om hun vaste routines aan te houden. Hou vast aan een ochtendroutine. Deelnemers aan mijn trainingen Time & Life Management weten hoe belangrijk een goede ochtendroutine is voor hun effectiviteit. Neem bijvoorbeeld elke ochtend voordat je gaat werken de tijd om fysieke oefeningen te doen, en een half uur te lezen in een goed boek (bijv. Miracle Morning van Hal Elrod; dit gaat over een goede ochtendroutine). Open je email pas nadat je de voor jou 1 of 2 belangrijkste werktaken van die dag hebt gedaan.
  • Herinvesteer tijd en energie in je team. Samen de organisatie voorbereiden en positioneren voor de tijd dat deze crisis voorbij is, zodat je dan een vliegende doorstart kunt maken. Wellicht is dit ook een goede tijd om elkaar beter te leren begrijpen. Bijvoorbeeld door teamworkshops te organiseren aan de hand van de persoonlijke profielen van https://www.insightsbenelux.com/Als je wilt dan kan ik dit voor je regelen.
  • Het is lente, dus gebruik deze periode voor een zakelijke voorjaarsschoonmaak! Evalueer en herzie de strategie van jouw organisatie en je doelen voor 2020/2021. Doe dit wel samen met je team. Controleer ook de processen en de operationele uitmuntendheid van jouw team. Neem hierbij zeker de contactmomenten met klanten mee. Zijn jullie facturen klantgericht? Hoe makkelijk zijn jullie bereikbaar? Hoe vaak spreken jullie je klanten echt?
    Kortom: kijk naar de manier waarop je werkt en vraag: hoe kunnen we dit beter maken?
  • Die lenteschoonmaak geldt ook voor jouw fysieke omgeving. Laat het team, als dat kan binnen de geldende beperkingen, elke ruimte in het gebouw schoonmaken. Is er iets kapot, moeten er dingen gerepareerd worden, hebben we voldoende voorraad, wat is er niet meer nodig in die ruimte en kan worden geëlimineerd? Geef iedereen een grote doos en vraag om daar alles in te dumpen wat niet essentieel is voor je werk. Je gaat het niet weggooien: je slaat het gewoon uit het zicht op, voor nu. Na zes maanden gooi je de hele doos weg zonder er nog eens naar te kijken. Doe dit ook met je digitale bestanden. Verwijder alles wat je nu niet actief gebruikt (of eerst in een archiefmap).
  • Besteed ook tijd aan persoonlijke groei en ontwikkeling. Het is het perfecte moment om de hersenen van je mensen proactief te vullen met positieve zaken die NU mogelijk zijn! Scherp daarom nu je kennis en vaardigheden aan, zodat je klaar bent als het moment daar is dat je het weer kunt gebruiken.
    Ga bijvoorbeeld nu die interne producttrainingen volgen. Of ga je Engels verbeteren. Je mag ook bij mij langskomen voor o.a. het verbeteren van je praktische vaardigheden in verkoop en/of leidinggeven. Als je besluit dat je investeert in jezelf, in je vaardigheden, in je toekomst, hou je er dan aan vast! Prioriteit geven aan jezelf, je bent het waard.

Klik hier voor deel 1

Hans Roelfsema

Trainer en ondernemer bij Kenneth Smit

Delen via

Hans Roelfsema

Kenneth Smit

Persoonlijke ontwikkeling
Hans Roelfsema is gespecialiseerd in persoonlijke ontwikkeling. Hij geeft verkoop- management- en communicatietrainingen. Voor vragen aan het team van Kenneth Smit kunt u contact zoeken via de website. De columns van Kenneth Smit worden gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.