Jonge geesten en het bruine café van Freed

De laatste aanwinst is het cafeetje, helemaal boven aan de trap. Er is een tap en een stamtafel. ,,Hier vergaderen we.’’ Het bedrijf uit Surhuisterveen – voluit Freed Mobile+Interactive – maakt en bedenkt apps. En dat kunnen ze goed. Voor Culturele Hoofdstad van Europa 2018 ontwikkelde Freed de LF2018-app. Uiteraard downloadable op de gebruikelijke plekken.
 
Jong zijn is een pré
Directeur en mede-eigenaar Wouter Slotegraaf (42) leidt met compagnon Jan Kooistra een team van zeven jonge app-bouwers. Jong en regionaal, zo profileert Freed zich graag. ,,Het is zelfs een pré dat mijn collega’s jong zijn en uit de regio komen”, vindt Harekiet Wouter, vader van drie kinderen en getrouwd met Dieuwke. ,,De huidige technieken ontwikkelen zich namelijk ontzettend snel. Jongeren zijn doorgaans veel beter in staat die ontwikkelingen bij te houden.’’

Freed laat bovendien zien dat gespecialiseerde kennis niet altijd van ver hoeft te komen. ,,We blijven deze regio sowieso trouw. Dit is waar we vandaan komen, dit is waar mijn collega’s zich thuis voelen. En ja, wellicht kunnen we op deze manier een klein beetje bijdragen aan het tegengaan van de krimp…’’

Elke dag is vrijdag
Het team wordt binnenkort uitgebreid met twee krachten. Vermoedelijk ook de eerste vrouw. ,,Dat komt de samenstelling en de prestatie van het team ten goede.” Freed is als een van de weinige noordelijke bedrijven gespecialiseerd in het ontwikkelen van apps. Want dát is wat ze grotendeels doen. In iets moeilijkere taal: Freed Interactive richt zicht op het adviseren, realiseren en mogelijk participeren van mobiele en interactieve oplossingen.

Wouter: ,,We willen dat iedere dag samenwerken met ons het gevoel van een vrijdag oproept. Vandaar de naam Freed.” Jan Kooistra en Wouter Slotegraaf beschikken beiden over ervaring in de ICT- en internetbranche.  ,,We zijn zelfverzekerd, creatief, een tikkeltje eigenwijs, technisch goed onderlegd, hardwerkend maar bovenal een prettig bedrijf om mee samen te werken. We gaan tot het gaatje”, verklaart de voormalig voetballer van Harkemase Boys. ,,De periode in de Hoofd- en Topklasse, de sportieve hoogtijdagen van de Boys, waren voor mij net te hoog gegrepen.” Wouter is nog immer een Boys-man: hij werkt er onder meer aan de pr en is actief in het jeugdbestuur.

Grote klanten
Freed werd in 2012 opgericht en is sindsdien gehuisvest aan de Lauwersweg in Surhuisterveen. Het klantenbestand groeide gestaag en bevat bekende namen zoals GGZ Friesland, Rodenstock, Marktplaats, Wagenborg, Ziggo, KNVB, Tennis Australia, HZPC, Bouwgroep Dijkstra-Draisma, Omrin, Rabo Vastgoedgroep, Ministerie van Defensie, Sportvisserij Nederland, De Friesland Zorgverzekeraar en Stenden University. Voor al deze organisaties maakte Freed de applicatie.

Wouter benadrukt nogmaals dat Freed zich het liefst als een normaal bedrijf gedraagt. ,,Moeilijke, technische taal gaan we uit de weg. De klant moet het begrijpen.’’ En die glijbaan dan? Een bruin café als vergaderruimte en een oude spelcomputer? Interieur dat je eerder verwacht in een hippe Amsterdamse wijk; is dát dan uit te leggen? Wouter: ,,Ach, zoals ik al aangaf. We zijn een tikkeltje eigenwijs…”

Delen via

Vergelijkbare berichten