Leeuwarder kenniscentrum leidend in de ontwikkeling van de excellente vakman in de watertechnologie

Wat doen jullie precies?

“Als kenniscentrum richten we ons op de ontwikkeling van de excellente vakman op mbo-niveau in de watersector. We werken aan onderwijsvernieuwingen, aanpassingen in het curriculum en het in ontwikkeling brengen van de ‘zittende vakman’ door middel van trainingen. Meestal zijn we initiatiefnemer en aanjager, maar we verzorgen niet het onderwijs. In het mbo richten we ons op de studies water & milieu, laborant en procestechniek. Wij maken deel uit van de doorlopende leerlijn binnen de WaterCampus. Onze aandacht gaat hierbij uit naar studenten, werkenden en zij-instromers in de watersector. Verder werken samen met onze partners aan internationale coalities om de kracht van het innovatieve ecosysteem watertechnologie uit te breiden en te versterken.”  

Waar zijn jullie goed in?

“In het ophalen van de ontwikkelvraag bij onderwijs én bedrijfsleven. In de vertaling naar een passend traject zitten docent en praktijkexpert (als gastdocent) samen aan tafel. Zij geven het traject samen vorm en ze voeren het ook samen uit. Hierin wordt door onderwijs de didaktiek en theorie ingebracht. De praktijkexperts brengen de praktijk in. De uitvoering wordt door zowel docenten als praktijkexperts verzorgd. Theorie wordt verbonden aan de laatste stand van zaken in de praktijk en kan door de docent, als voorbeeld, worden meegenomen in het reguliere onderwijs. Deze werkwijze is uniek in Europa. We hebben een Europese subsidie toegekend gekregen om dit te helpen implementeren voor het thema watertechnologie bij vijf Europese regio’s in de komende twee jaar.”  

Wat is het mooiste van je vak?

“Het innovatieve spreekt me enorm aan. Dat biedt mogelijkheden om ‘out of the box’ te denken én te handelen. Zo komen verrassende trajecten tot stand. Of vernieuwend onderwijs. Ik ben een netwerker. Het leggen van verbindingen is de mooiste rol die je kunt bedenken. In onze volgende fase gaan we samen met het Waterapplicatiecentrum een hybride leeromgeving inrichten, waarin onderwijs en werkveld samen leren en onderwijs verzorgen. Hierin nemen ze een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het opleiden van voltijd en deeltijd studenten. Er worden veel partners uit het WaterCampus netwerk bij betrokken.”

Waar staan jullie over vijf jaar?

“Over 5 jaar bestaan we niet meer…. Dat wil zeggen: als regionale verbinder. Als dat echt zo is, dan hebben we ons werk goed gedaan. Dan is er een continue verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven voor het ontwikkelen van de excellente vakman. CIV Water is dan niet meer nodig als makelaar in de regionale verbinding. Dat is anders op landelijk- en internationaal niveau. Daar zijn we leidend in de ontwikkeling van de excellente vakman in de watertechnologiesector. En in een internationaal Platform of Vocational Excellence Watertechnologie om samen met andere regio’s in Europa de mbo’er in ontwikkeling te brengen. “

Delen via

Vergelijkbare berichten