Koop lokaal. En vooral ook: nú.

Corona heeft voor de grootste crisis gezorgd sinds de Tweede Wereldoorlog, aldus Premier Mark Rutte. En die vergelijking is begrijpelijk. Want niet alleen op medisch vlak, maar óók op economisch vlak kan de Corona-crises ervoor zorgen dat onze samenleving niet meer zo zal zijn als voorheen. Ondernemingen die altijd kerngezond waren kunnen zonder dat ze er ook maar iets aan kunnen doen van de kaart worden geveegd. Ondernemers die jarenlang met goed ondernemerschap een bijdrage leverden aan de lokale en regionale economie kunnen zo maar verdwijnen.

Maar, dat hóeft niet te gebeuren. Wanneer de samenleving – en dat zijn wij allemaal – zich weet te bevrijden van de angst. Angst is immers een slechte raadgever. En angst verlamt. Angst maakt dingen (vaak) erger. Angst is iets anders dan waakzaam zijn. Waakzaam ben je wanneer je alert blijft op wat er kan gebeuren. Dat je de hand even op de knip houdt in onzekere tijden is ook begrijpelijk.

Maar wie dat overdrijft creëert selffulfilling prophecy. In goed Nederlands: een zelf vervullende voorspelling. Ofwel: een in beginsel foute of irrationele inschatting van een situatie, waarbij het irrationele gedrag op die situatie uiteindelijk zorgt dat het ook écht gebeurt. Stel: iedereen is bang voor een economische recessie en stopt daarom alle investeringen. Dan ontstaat die recessie uiteindelijk vanzélf.

Om maar kort te gaan: dat is dus te voorkomen. Die ellendige epidemie zal immers ooit echt wel weer onder controle zal komen. En dan heeft iedereen er baat bij dat de ondernemers die de ruggengraat van de lokale en regionale economie vormden er nog zijn. Het is dan ook sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog nog nooit zo belangrijk geweest om als samenleving nu veerkracht te tonen. Overheden én ondernemers kunnen daarin het voortouw nemen. Lef tonen en blijven investeren, ook al voelt het misschien wat eng.

En wanneer je dat doet: denk dan aan de ondernemer die er altijd voor je was, in goede tijden en slechte tijden. Koop lokaal. En niet overmorgen, maar bij voorkeur nú. Dan tonen we als samenleving échte veerkracht.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.