Ondernemend Friesland nieuws

Barsten in het glazen plafond

Ronde tafel gesprek zes vrouwelijke ondernemers in de kerst editie van OF magazine

Zes vrouwelijke ondernemers over hun vak en hun passie.

Er staat al meer dan een half uur een uitstekend riekende appeltaart op tafel in het restaurant van Grand Hotel Post-Plaza in Leeuwarden. Maar de taart blijft onaangeroerd. De tafelgenoten hebben er geen oog voor; het gesprek gaat immers over ondernemen. Dat onderwerp verbindt de zes vrouwen die aan tafel hebben plaatsgenomen als geen ander. Het leverde een bijzondere conversatie op.

Vrouwelijke ondernemer
Als een zakelijk tijdschrift bewust zes vrouwen uitnodigt voor een gesprek, is het ondernemerschap natuurlijk de kapstok waaraan het gesprek opgehangen zal worden. Maar de onderwerpen die aan bod komen, verschillen soms behoorlijk van wat je aan een mannelijke tafel zou horen. Niemand zou ooit een man vragen hoe het leven als specifiek mannelijke ondernemer eruit ziet. En toch vragen we het de zes vrouwen, bestaande uit Nora van Warmerdam (Van der Meulen Business Events), Linda Lettinga (Consulinn), Doris Post (Kliniek Tandheelkunde Sneek), Marije van der Werff (Werff Talent), Else Maria van der Meulen (DataCenter Fryslân) en Alita de Haan (Adviesbureau De Rijk). Hoe wordt er tegen je aan gekeken als vrouwelijke ondernemer? “Toen ik begon was ik 27 en in de ICT-hoek werd er wel even naar me gekeken”, aldus Van der Meulen. “Ging dit meisje doen wat ze zei dat ze ging doen? Ik heb er echter nooit last van gehad en tegenwoordig is het veel minder. Ze kennen me inmiddels.”

 

Voor de kerst editie van OF magazine gingen we in gesprek met zes vrouwelijke ondernemers over hun vak en hun passieRuggengraat
Van der Werff vult aan: “Ik werk in de transportsector en dat is natuurlijk echt een mannenwereld. Ik merk dat het vaak voorkomt dat ze wel even je ruggengraat testen. Even kijken hoe sterk ik ben.” De woorden van Van der Werff kunnen rekenen op bijval, al heeft De Haan andere ervaringen. “Ik ben al twintig jaar ondernemer en ik heb altijd fulltime gewerkt. Ik vind het prima dat ze me uitproberen, het levert alleen maar een kans op om mezelf direct van mijn beste kant te laten zien. En als je het goed doet, vergeten ze je nooit meer. Inmiddels is het voor mij geen issue meer.” Dat laatste wordt ondersteund door Van Warmerdam. “Daar ben ik het mee eens. Geen issue. Ik voel me ook niet geroepen om op vergaderingen voor de koffie te gaan zorgen, of wat dan ook. Dat is niet mijn rol.”

Ondernemen
Goed dan, het ondernemerschap op zich. Alle zes vrouwen zijn afkomstig uit een ander spectrum van de markt, maar delen de liefde voor het ondernemen. “Het is echt een lonend beroep”, vertelt Lettinga. “Ik ben klein begonnen en heb keihard moeten werken om te komen waar ik nu ben. Ik heb beslissingen genomen waar ik helemaal niet zo zeker van was, maar toen het de juiste beslissingen bleken, was dat fantastisch.” Doris Post, oorspronkelijk afkomstig uit het Duitse Dortmund, moest wel wennen aan de Nederlandse, en vooral Friese, ondernemerscultuur. “Jullie winden er hier geen doekjes om”, lacht ze. “Bijzonder to the point en heel erg duidelijk. Dat is een fijne manier van werken, maar het was wel even wennen. Toen ik hier kwam sprak ik de taal ook minder goed en voelde ik me in het begin ook minder serieus genomen. Dat verandert als je bekender wordt en inmiddels is dat in orde, maar het duurde even voordat ik gewend was.” De Friese manier van ondernemen is recht door zee, maar wordt vaak ook zeer gewaardeerd, merkt De Haan. “Je Friese achtergrond maakt je merk sterk”, vertelt ze. “Als je ergens anders in Nederland komt als Friese ondernemer, heb je daarin gewoon een voordeel. We komen sneller tot de kern van de zaak en het cliché is waar: afspraak is afspraak, ja is ja, nee is nee.”

Regeltjes
De vrouwen kunnen allen een gemeenschappelijk aspect aanwijzen waar ze minder blij mee zijn binnen het ondernemerschap. “De regeltjes”, zucht Van der Werff. “Al die regels! Kleine wetjes, extra dingetjes. Soms ben ik een dag lang bezig met administratieve zaken en ik merk dat het echt energie vréét. Dan ben ik blij dat ik weer echt aan de slag kan. Leuke dingen doen.” Ook Van Warmerdam zou minder overheidsbemoeienis zeer op prijs stellen. “Ik organiseer evenementen en soms hebben we een bus nodig om een groep mensen te vervoeren. Dan vallen we opeens onder de reisbureauregeling, iets waar ik normaliter nooit iets mee te maken heb. Het zijn dat soort kleine dingen die het ondernemerschap soms echt heel moeilijk maken, maar de liefde voor het vak overwint hoor! Als je je dan weer bezig mag houden met je echte werk, is alles weer in orde.”

 

Zes vrouwelijke ondernemers aan het woord over hun passie van het ondernemen voor OF magazineToekomst
Na een moeilijke economische periode, lijkt het de ondernemers weer wat voor de wind te gaan. Eigenlijk merken alle vrouwen dit en het zorgt voor een positieve blik op de toekomst. “Wij hebben inmiddels onze vierde vestiging geopend”, aldus Lettinga. “Je kan inderdaad wel zeggen het lekker loopt. Het was niet altijd even makkelijk, maar we merken gewoon dat het steeds beter gaat.” De vrouwen zouden wel graag zien dat het aantal vrouwelijke ondernemers nog gaat stijgen. Want ze zijn nog altijd in de minderheid. “Het zou mooi zijn als vrouwen zelf de vinger ook wat meer in de lucht gaan steken”, zegt De Haan. “De ambitie ontbreekt soms nog wel eens en dat is zonde. Er zijn zo veel vrouwen die een mooie ondernemerscarrière kunnen beginnen. Het zou geweldig zijn als ze dat na gaan streven.” De woorden van Doris Post sommen uiteindelijk de gemeenschappelijke gevoelens op: “Juist in moeilijke tijden moet je blijven innoveren en er het beste uithalen. We zijn natuurlijk allemaal gek van ons vak en we blijven positief. Er zijn altijd ups en downs, maar je kracht ligt erin om het positief te benaderen. Alleen dan kan je écht goed verder komen.”

De taart zou uiteindelijk, na anderhalf uur, aangebroken worden. Het gesprek over ondernemen ging, ook off the record, nog veel langer door.

Onze specialisten
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement