De week van Marion Arends (MAR advocatuur)

Waarin onderscheiden jullie je?

Haha, sowieso al omdat ik niet ‘jullie’ ben, maar ‘je’. Het kantoor bestaat enkel uit mijn persoon. Om een antwoord te geven op de vraag: ik ben en blijf mezelf. Ik doe wat ik zeg, en ik zeg wat ik doe. Dienstbaar, sportief en deskundig. Maar ook gemotiveerd en benaderbaar. En ik heb zichtbaar plezier in mijn werk. De locatie van mijn kantoor onderscheidt zich overigens door het fantastische uitzicht op de Vaart in Assen. 

Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?

Eerlijk gezegd zie ik mezelf meer als advocaat dan als ondernemer. Daarentegen ben ik wel een heel ondernemend type. Het mooiste van mijn vak is dat het mensenwerk is. Arbeidsrecht (en dat is een stuk omvangrijker dan alleen ontslagzaken) is mensenrecht. De menselijke verhouding tussen de partijen heeft een grote invloed en het is mooi om dat te kunnen zien, doorgronden en naar te handelen. 

Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?

Over vijf jaar wil ik op dezelfde plek staan en dan nog wat steviger. Spreekwoordelijk dan hè. Ik heb tien jaar een kantoor met een compagnon gehad en nu voor het eerst alleen. Dat vind ik best spannend. Ik ga ervan uit dat die onzekerheden over vijf jaar zijn verdwenen. Daarnaast wil ik over vijf jaar nog steeds met plezier mijn werk als arbeidsrechtadvocaat doen. 

Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan.
Wat springt eruit, waar verheug je je op?

Een bespreking op kantoor met een nieuwe klant, een werknemer die op het werk te maken krijgt met (de dreiging van) ontslag. De werkgever wil graag een vaststellingsovereenkomst (beëindigingsovereenkomst) sluiten en daarmee een procedure bij de rechter voorkomen.

En waarom?

Ik ben altijd benieuwd naar de voorgeschiedenis. Hoe is het zover gekomen? Is het ontslag echt onvermijdelijk? Wat wil de werknemer zelf en wat is in zijn of haar belang? Ik kan een ontslag niet altijd voorkomen maar ik kan de werknemer wel helpen een ‘zachte landing’ te krijgen. Dat doe ik o.a. door te onderhandelen over de voorwaarden van het ontslag. Op die manier ben ik van toegevoegde waarde en kan mijn klant op een gezonde manier verder in zijn of haar professionele loopbaan.

 
Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?

Durf hulp te vragen op de gebieden waar je zelf niet voor hebt doorgeleerd en durf je af en toe ook kwetsbaar op te stellen. Je weet niet alles van alles en je kunt ook niet alles van alles weten (en dat moet je ook helemaal niet willen). Het is fijn om te sparren met andere ondernemers in je netwerk over aspecten van het ondernemerschap waar je zelf wat minder verstand van hebt. En daar leer je zelf ook weer van!

Delen via

Vergelijkbare berichten