Ondernemend Friesland nieuws

Knippen en plakken

Knippen en plakken
Kranten hebben het moeilijk. Niet alleen financieel, maar ook door het knip- en plak-gedrag van anderen. Op internet worden kranten dan ook driftig geciteerd. Er gaan stemmen op om dan maar een internetheffing toe te passen, ten gunste van kranten. Maar volgens OF hoofdredacteurMenno Bakker zit het echte kapitaal voor de media tegenwoordig in rechterhersenhelft van de mensen. Originele ideeen, daar gaat het om. Maar ook die worden regelmatig geleend of gejat. Ze laten zich lang niet altijd patenteren, zo betoogt Bakker in OF Magazine, editie september.

 

Soms kan een klein toeval je weer helemaal terugbrengen op aarde. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat ik op een eenzaam landweggetje  tussen de korenvelden bij Saint Aaron alleen maar een keuze diende  te maken om met mijn fietsje rechtdoor te rijden naar Lamballe of linksaf te slaan naar Saint Alban.  Een keuze die niet uitmaakte, want verder stond er die dag toch niets in de agenda.

Maar thuis haalde ik terloops nog even een LC van juni uit de kattenbak en daar las ik op een paar grote en nog propere snippers (de kat heeft gedurende de vakantie de tuin van de buren gebruikt) nog even de conclusie van de commissie Brinkman.  Deze club wil een heffing op internetaansluitingen, om daarmee de kranten te redden. “ Zonder hulp verdwijnt een deel van de journalistieke infrastructuur. Het is onzeker of daar iets voor in de plaats komt'', aldus Rimmer Mulder, tot voor kort hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant en lid van de commissie Brinkman.


Met name het fenomeen ‘objectieve’ journalistiek wordt door de commissieleden gezien als iets onmisbaars voor mens en dier.  Zij menen dat het met het anarchistische internet als informatiekanaal, waar bronnen soms moeilijker te controleren zijn, niet meer goed komt met de democratie. Nog dieper geworteld zit echter de kift over het copy-paste-gedrag, waarmee anderen met de nieuwtjes aan de haal gaan.

 

Ik denk niet dat het ooit van een heffing zal komen. En gelukkig maar.  Want wie gaat controleren wat dan wel en wat niet ‘ objectief’  is?  Is het NDC-product ‘ De Ondernemer’  ‘ objectief’ ?  Nee, zou ik zeggen. Het is een advertrorial-achtige verschijnsel waarmee geprobeerd wordt andere regionale zakenbladen het brood uit de mond te stoten en dat mag het NDC gelukkig gewoon proberen. Hooguit is het een beetje misleidend, dat commerciële  advertentiebladen onder het mom van objectieve journalistiek aan de man worden gebracht, maar ach. Echter, als daar dan ook nog een subsidie bij wordt gepompt, dan lachen  ze zich op de afdeling verkoop van het NDC een kriek, zo stel ik me voor.

 

Ik heb een diep respect voor  het NDC – en de LC in het bijzonder – maar laat niemand zeggen dat kranten vandaag de dag nog objectief zijn, laat staan: non-commercieel. Het is een harde wereld, daar buiten. In de markt voor regionale zakenbladen weten we er alles van. Nieuwelingen komen en gaan. En niet alleen van internet wordt iedere dag geknipt en geplakt, ook leuke ideeën vind je in ijltempo terug bij de buurman. Creatief kapitaal is tegenwoordig aangeschoten wild en het hoort er allemaal bij; omdat de rechterhersenhelft zich nu eenmaal niet gemakkelijk laat patenteren. Wie op de meest slimme wijze met creativiteit weet om te gaan wint de wedstrijd.

Moge de beste winnen.

Onze specialisten
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement