Ondernemend Friesland nieuws

Rolstoelers reizen eerste klas in Friese toeringcar

Rolstoelers reizen eerste klas in Friese toeringcar

ITS Bolsward heeft primeur met superluxe multifunctionele bus met drie ingangen. Het Bolswarder touringcarbedrijf ITS heeft een landelijke primeur met de ingebruikname van een geheel rolstoelvriendelijke gelijkvloerse Setra S 517 HD in een vijf sterrenuitvoering. Er is plaats voor maar liefst 10 rolstoelers en nog eens 40 andere passagiers. De ‘coach of the year 2014’ met maximaal 61 zitplaatsen werd maandag 18 augustus 2014 voor het eerst ingezet. Dat was in Sneek voor een seniorenreis van het bureau voor toerisme Friesland Holland.

 

 

De ruim 400.000 euro kostende bus is geheel naar wens van de eigenaren van ITS, Henk Sjollema en Anne Mulder, in het Duitse Neu-Ulm gebouwd. Daarbij focusten de eigenaren vooral op optimale toegankelijkheid met een brede en eenvoudig te bedienen lift, het bieden van zitposities met veel zicht rondom voor rolstoelafhankelijke passagiers, een volledig vlakke vloer, ook bij de ingangen, en comfort en veiligheid van het allerhoogste niveau.

 

Busondernemer en chauffeur Anne Mulder: “Deze bus is een compositie van eigenschappen die geen andere bus heeft. Het zijn door ons gewenste details die de bussenbouwer wel eens kopzorgen gaven, maar als vervoerder van slecht ter been zijnde en rolstoelafhankelijke reizigers weten wij waar het écht op aan komt. We wilden een multifunctionele superluxe bus waarin iedereen zich happy voelt: de rolstoelgebruiker en de passagier zonder een beperking. Zo hebben wij drie verschillende ingangen: twee met verschillende tredenafstanden, breedte en diepte en een brede deur met rolstoellift.”

 

Unieke lift

De aan de rechterkant achter de vooras gemonteerde, zeer compacte rolstoellift kent talloze bijzonderheden. Uitgeklapt beweegt de lift vrijwel verticaal langs de carrosserie omhoog en omlaag tussen de begane grond en de speciale ingang voor rolstoelers. Het in- en uitschuiven van het platform (elektrische aandrijving) en de hefbeweging (elektrohydraulische aandrijving) wordt door speciale software aangestuurd. De lift neemt zowel tijdens het uitzwenken als in neergelaten toestand op het trottoir of voor de ingang van een hotel weinig ruimte in. De lift wordt door de chauffeur of door een reisbegeleider bediend via een afstandsbediening. Het draagvermogen is 300 kilo.

 

Henk Sjollema: “De nabijheid van het voertuig geeft de rolstoelgebruiker een veilig gevoel tijdens het heffen en dalen. Neerklapbare zijbalustrades bieden de rolstoelgebruiker bescherming, net als de omhoog geklapte oprijplaat die achteruitrollen voorkomt. De liftcassette is onder de verkorte bagageklep net achter de wielkast aangebracht. Dankzij de compacte constructie met een hoogte van slechts 145 mm neemt de cassette aanzienlijk minder ruimte in dan de tot nu toe toegepaste systemen. Er hoefde dan ook maar een halve kubieke meter aan bagageruimte te worden ingeleverd.”

 

Vele stoelopstellingen

Aan boord van de reisbus worden de rolstoelen op in de vloer verzonken rails bevestigd. Deze rails worden ook in vliegtuigen toegepast. Afhankelijk van de ruimtebehoefte worden dubbele zitplaatsen gedemonteerd ten behoeve van rolstoelplekken aan het raam, zoveel mogelijk voor in de bus. Als er meer rolstoelgebruikers meereizen, worden meer zitplaatsen opgeofferd. De indeling van de Setra van ITS is flexibel, omdat de vloer helemaal vlak is en overal voorzien is van rolstoelvergrendelingspunten.

 

Zuinig en veilig

De Setra S 517 HD heeft drie assen. De achterste is een naloopas waardoor de bus, ondanks de lengte van bijna 14 meter, een zeer korte draaicirkel heeft: minder dan 23 meter. De Mercedes Benz dieselmotor heeft een vermogen van 315 kW (428 pk) die voldoet aan de nieuwste milieueisen, neergelegd in de Euro6-norm. De luchtweerstand van de grote touringcar is bij een snelheid van 90 km per uur gelijk aan die van een VW Passat; de bus verlaagt zichzelf bij die snelheid. De tankinhoud is 475 liter. Het verbruik bedraagt 20 liter per 100 km en dat is uitzonderlijk zuinig voor zo’n lang (1393,5 cm) en hoog (377 cm) voertuig. “De nieuwe bus is 10% zuiniger dan de tot nu toe zuinigste bussen,” aldus Sjollema.

De veiligheidsvoorzieningen zijn talrijk. Bijzonder zijn de rijbaanassistent (Lane Keeping Assist) en de radargestuurde vooruitdenkende afstandsregeling die de bus tijdig afremt bij een file en tot stilstand brengt achter de file, mocht de chauffeur niet tijdig remmen. Chauffeur Anne Mulder mocht onlangs op het circuit van Hockenheim bij Mannheim alle veiligheidssystemen uitproberen, ook het Electronic Stability Program (ESP) dat de bestuurder ondersteunt in kritieke situaties waarbij de bus dreigt te slippen, en het antiblokkeerremsysteem. 

 

Foto: Henk Sjollema bedient de rolstoellift tijdens de eerste reis met senioren in Sneek. Rechts reisleidster Marnejaeike Bouwmeester uit Warten, touroperator bij Friesland Holland Travel.  

Onze specialisten
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement