Wierenga & De Graaf zet extra in op duurzame loopbaanadviezen

Even terug naar het AD-artikel. René Janssen, oprichter Lepaya, ziet dat bedrijven vooral focussen op training en ontwikkeling die mensen in staat stellen hun huidige baan effectiever te kunnen doen. Volgens Janssen komen duurzame inzetbaarheid en vaardigheden voor over twee, vijf of tien jaar later daarin niet aan bod. Terwijl uit zijn onderzoek blijkt dat veel mensen zich wel degelijk zorgen maken of hun vaardigheden er in de toekomst nog wel toe doen. Leo de Graaf van Wierenga & De Graaf herkent de onderzoeksresultaten. Tegelijk stelt hij dat het niet om alleen banen van de toekomst gaat. ‘Wij ervaren al langere tijd dat opdrachtgevers niet alleen maar selecteren op basis van vakinhoudelijke cv’s. Steeds vaker worden de functie-eisen uitgebreid met specifieke vaardigheden. Reden waarom we bij Wierenga & De Graaf nóg meer aandacht gaan besteden aan duurzame loopbaanadviezen om de meest geschikte en complete kandidaten aan te kunnen bieden. Sterker nog, het is één van onze vier specials.’

 

Win-win

‘Bij loopbaanadviezen denken veel mensen aan het radicaal omgooien van hun werkzame leven’, ervaart De Graaf. ‘Natuurlijk komt dat zo heel nu en dan voor. Maar veruit de meeste loopbaanadviezen die wij geven gaan over persoonlijke ontwikkelpunten bij kandidaten. Door de kandidaat daar inzicht in te geven, kan hij of zij zich op die vlakken duurzaam ontwikkelen, eventueel onder begeleiding van coaches met wie we onder hetzelfde dak aan de Sophialaan werken. Overigens ligt daar ook een verantwoordelijkheid voor werkgevers. Want uit datzelfde onderzoek van Lepaya blijkt dat slechts 46 procent van de werkgevers inzichtelijk maakt welke vaardigheden nodig zijn om relevant te blijven in een toekomstige baan. Het hoort bij goed werkgeverschap om je mensen de kans te geven zich te ontwikkelen, zodat ze duurzaam aantrekkelijk zijn en blijven voor de arbeidsmarkt.’

 

Win-winopbrengst

De Graaf tot slot: ‘Door nog gerichter in te zetten op loopbaanadviezen, werken we heel doelgericht aan de duurzame inzetbaarheid van onze kandidaten. Uiteraard zijn ook onze opdrachtgevers daarmee beter af. Een win-winopbrengst dus. Overigens, we geven niet alleen loopbaanadviezen aan kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe baan. We verwelkomen ook steeds meer medewerkers die mee moeten of willen groeien met hun organisatie en die daarvoor beter geëquipeerd willen zijn.’

Delen via

Vergelijkbare berichten