‘Mooi dat Omrin dit heeft ontwikkeld’

Voordelen

“Je wilt met je tijd mee gaan en het gemak voor je klanten bevorderen”, zegt Bauke Dam, Planner Bedrijfsafval bij Omrin Bedrijfsafval. “Maar er zijn ook voor ons zelf voordelen. Wij krijgen gemiddeld zo’n 700 telefoontjes per week over afval. Nu kunnen klanten binnen enkele seconden aangeven wanneer we langs moeten komen. Daar is geen telefoonverkeer meer voor nodig, al blijft dat uiteraard altijd mogelijk. Ook voor onze chauffeurs is het handig. Doordat onze klanten via de app even een seintje krijgen dat we eraan komen staat de container vrijwel altijd netjes klaar.”

Het bouwen was nog wel een flinke klus, aldus Dam. “We waren de eerste afval-specialist in Nederland die met een app ging werken. Dus hebben we samen met het bureau Freed wel een beetje moeten pionieren. Maar het is een dankbaar project, want alle gebruikers die ik spreek willen nooit meer iets anders.”

Lootsma Transport

Een van die gebruikers is Oene Lootsma van Lootsma Transport in Bolsward. Samen met broers Hiele en Sjaak bestuurt hij het familiebedrijf, dat in 1945 werd gestart. “Die app werkt prima”, zegt hij. “Ik weet dat Omrin op maandag langs komt wanneer we afval hebben. Maar tegenwoordig hoef ik daarvoor niet meer te bellen, waarbij je vaak een doorkiesnummer kreeg. Nu app ik gewoon wanneer ik maar wil, bijvoorbeeld ook op zondag, en ze komen langs. Als de boel opgehaald is krijg ik nog een bevestigingsmail. Het kost mij tegenwoordig nog zo’n tien seconden.” Hoe de zaken gaan? “Goed!”, zegt Lootsma zonder omhaal. “Ach, natuurlijk hebben ook wij wel last van concurrentie uit Oost Europa, maar daar willen we ook niet te lang bij stilstaan. Er gaat altijd wel eens wat naar een ander, maar er komt ook wel eens wat bij ons. Dus, niet klagen als er niets te klagen valt!”

Rijwielhandel de Kroon

Ook Fred Kroontje, die als derde generatie de gelijknamige rijwielhandel in Bolsward bestiert, is vol lof. “Ik vind het echt mooi dat Omrin dit heeft ontwikkeld. Men komt op maandag langs, maar dan zijn wij gesloten. Dus in het verleden vergat je het dan wel eens. Nu krijgen we keurig een dag van tevoren een herinnering. En wil je dat ze een keer extra komen, dan kun je dat ook via de app invullen. Het bevalt mij uitstekend.” De zaken gaan goed, ondanks een lichte terugval van de verkoop van reguliere fietsen, zo vertelt de ondernemer. “Ja de reguliere fietsen lopen wat terug, maar we profiteren goed van de stijgende verkoop van elektrische fietsen. Bovendien is iedereen tegenwoordig met gezondheid bezig. Dat helpt ook de verkoop van onze sportmodellen.”

Delen via

Vergelijkbare berichten