Ondernemend Friesland nieuws

Provisievrij werken levert Octras tevreden klanten op

Provisievrij werken levert Octras tevreden klanten op

De tijd van ondoorzichtige structuren en te hoge provisies is definitief voorbij. Tenminste, als het aan Octras Raadschap ligt wel. Directeur Wilhelm de Haas windt er geen doekjes om: “helaas wordt men in tv-programma’s als Radar en Kassa nog steeds geconfronteerd met woekerpolissen en hoge provisies in verzekeringen. Anno 2016 kan dat echt niet meer, je moet gewoon transparant, open en eerlijk advies geven.”

Nieuw concept

Vijf jaar geleden vond Octras Raadschap zichzelf opnieuw uit door volledig provisievrij te gaan werken op de zakelijke markt. Het Sneker Adviesbedrijf nam afscheid van de traditionele werkwijze van een assurantietussenpersoon en  specialiseerde zich nog meer op het gebied van Pensioen, bedrijfsmatige verzekeringen en riskmanagement. Nu een lustrum later, is het een mooi moment om terug te blikken op die koerswijziging.

Provisievrij

Met het nieuwe concept presenteert Octras Raadschap zich sinds 2010 als strategisch gesprekpartner voor de ondernemer. “dat hebben wij bereikt door vijf jaar geleden afscheid te nemen van provisie, ofwel het directe belang om een verzekering te adviseren. Wij kiezen ervoor om de klant te laten betalen voor ons advies en de te verrichten werkzaamheden, waardoor het belang van de klant echt centraal komt te staan, aldus de Haas. Jong en fris is Octras Raadschap zeker. Hoewel… Het is maar hoe je het bekijkt, want de historie van het bedrijf voert officieel 15 jaar terug in de tijd.


Niet beter, anders
Provisievrij werken betekende dat het verdienmodel binnen het assurantiekantoor moest veranderen. Maar daar hebben ze bij Octras wat op gevonden. “We werken niet beter dan andere kantoren, we werken wel ánders”, aldus De Haas. “De klant betaalt en dus moet de klant ook centraal staan, niet de verzekeraar. Onze klanten krijgen een op maat gesneden product en omdat we niet afhankelijk zijn van het premievolume kunnen we ook heel transparant kijken naar de verschillende verzekeringen. We kijken naar de risico’s die iemand zelf kan dragen en welke niet. Een verzekering is immers een vangnet, bedoeld voor de risico’s die men niet kan dragen.”

Transparantie
De transparante manier van werken kan rekenen op veel waardering van klanten. “Juist dat transparante is heel belangrijk”, zegt De Haas. Daar zit bij ons de kracht,  wij werken met een helder en doorzichtig verdienmodel en we worden afgerekend op onze begeleiding. Dat is de eerlijkste manier van werken. Dat geeft niet alleen een plezierig onafhankelijk gevoel, het houdt ons ook scherper. Onze huidige aanpak dwingt ons om steeds ons zelf af te vragen: wat leveren wij de klant op? Wij zijn dus meer dan ooit bezig met toegevoegde waarde creëren en gaan voor een langetermijnrelatie met onze klanten.

 

Verzuimveiling

Een mooi voorbeeld van  het beste voor de klant creëren, is de ontwikkeling van een verzuimveiling welke Octras sinds oktober heeft gelanceerd. Ondanks dat het een veiling is, gaat het wel om maatwerk. “Aan de hand van de wensen en eisen van de klant wordt de verzekeringsvraag in de veiling gebracht. Verzekeraars hebben vijf dagen de tijd om hun op maat gemaakte aanbieding te laten veilen. De hamer valt pas bij de acceptatie van het beste aanbod”, zegt De Haas.

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement