Woningbouw van de toekomst

“Wij waren 25 jaar geleden een van de eerste bedrijven in houtskeletbouw voor huizen en villa’s. Tegenwoordig schieten dit soort bedrijven als paddenstoelen uit de grond. We willen niet stilstaan en hebben goed gekeken waar we goed in zijn en waar we kunnen innoveren”, begint Klaas Droog. De Mar is inmiddels een begrip in houtskeletbouw en is altijd herkenbaar aan de blauw met gele folie op het dak, een kap of ander element van een nieuwbouwwoning of villa in aanbouw. “In het begin richtten we ons veelal op villa’s, inmiddels doen we ook vrijstaande woningen, rijtjeswoningen en casco’s. We leveren prefab houten woningelementen, waarmee op de bouwplaats tijd en geld wordt bespaard: de woning kan als een puzzel in elkaar gezet worden”, vertelt Erwin Faber.

Kallax kast

“Als we het hebben over waar we goed in zijn: we zetten in op onze vaardigheden, intimiteit, kwaliteit, flexibiliteit en innovatie. We steken veel tijd en energie in klantenbinding; we willen weten wat er speelt. De algemene trend is dat de consument steeds meer gepersonaliseerde producten wil. Ikea speelt daar goed op in. Bij hen kun je na 10 jaar nog steeds functionaliteiten aan je Kallax kast toevoegen. Daar willen we met woningbouw ook naartoe”, legt Droog uit. Modulaire woningen lijken de toekomst, bovendien raken consumenten meer betrokken in het ontwerpproces van hun woning. Daar wil De Mar innoverend op inspelen: “Wij willen de voorkant, de configuratie van de woning, koppelen aan de achterkant, de fabriek”, haakt Faber in. “Door te industrialiseren en te standaardiseren kunnen wij dat sneller, beter en goedkoper leveren. Industrialisatie is de toekomst, daar kunnen we niet onderuit. Echter of dit slaagt, hangt samen met de interactie met de mens. De basis blijft oog hebben voor de rol van het individu. Als we dit kunnen combineren, hebben we het beste van twee werelden.”

Home safari

Anno 2019 gaat het in de bouwsector vaak nog om de goedkoopste zijn, maar daar doen deze houtskeletbouwers niet aan mee. Droog: “We willen juist meerwaarde bieden. De consument wil duurzaam en comfortabel wonen. Tijdens onze ‘home safari’s’ kijken we bij mensen thuis tegen welke problemen zij aanlopen en welke functies ontbreken of geoptimaliseerd kunnen worden.” In het huis van de toekomst kan de consument vooraf bijvoorbeeld bepalen waar men de ramen wil hebben, maar ook functionaliteiten als ingebouwde wasrekken of opbergmogelijkheden toevoegen. “Dat gaan wij hen bieden. Uiteindelijk willen we dat mensen zeggen: ‘Ik woon in een De Mar-woning’ en dat ze na 10 jaar nog steeds bij ons terecht kunnen om functionaliteiten aan de woning toe te voegen.”

Delen via

Vergelijkbare berichten