Ynbusiness staat aan basis van top innovatie: Suikervrij suikerbrood voor de export

Suikerbrood is een prachtig product

“Maar het verandert nooit en het gaat zelden over de grens.” Gedeputeerde Sander de Rouwe heeft de ondernemers in Fryslân flink uitgedaagd met deze beschrijving van de Friese economie. Hij wil dat ze hun grenzen over gaan. Letterlijk én figuurlijk.

Sûkerbôle is geen wereldwijd succes

Daar zijn meerdere oorzaken voor te vinden.  Een daarvan is dat suiker niet in een internationaal dieet past. Of het een voorbijgaande trend is of een blijvertje: steeds meer consumenten doen (toegevoegde) suiker in de ban. Al lopen we daar in Nederland niet mee voorop. Wij zijn zoetekauwers: wereldwijd bekeken staan we op de derde plaats met suikerconsumptie.

Ook overheden houden suikerhoudende producten steeds scherper in de gaten, in de strijd tegen obesitas. Sommige overheden zoals in Dubai, gaan daarin ver, weet Dennis Carton. ”Ze stellen grenzen aan de hoeveelheid suiker die een product mag bevatten, voordat het geïmporteerd mag worden. Het Friese suikerbrood bevat meer dan 40% suiker. Je moét dus innoveren om te kunnen exporteren.”

Fuort mei de sûker!

Als je inzicht hebt in oorzaken, kun je ook op zoek gaan naar oplossingen. Dennis Carton: “Normaal gesproken werken wij vanuit de vraag van de ondernemer. Deze uitdaging die wij zelf zijn aangegaan, is daarop een uitzondering. Op basis van het vooronderzoek, lijkt de markt klaar voor een suikervrije variant. We hebben daarom Royal Steensma  bakery ingrediënts (Franeker) aan tafel uitgenodigd en onze inzichten gedeeld. Daar schoof Schaafsma Banketbakkerij bij aan.” Zij zijn bakker van de Bêste Fryske Sûkerbôle volgens  Fryslân Culinair. “Dat we die prijs beide keren hebben gewonnen, komt door een ingrediënt van Steensma. We zeggen alleen niet welke.” grapt Romke van der Meulen. Samen hebben zij het suikervrije suikerbrood ontwikkeld. Een machtig mooi proces!

Eat that, Sander de Rouwe. Letterlijk dan.

Omdat suiker een zichtbaar bestanddeel is van het suikerbrood en niet alleen om het deeg te zoeten, kon niet elk suiker vervangend product worden ingezet. Ook was het uitgangspunt om natuurlijke producten te gebruiken en geen chemische toevoegingen. Steensma gaf Schaafsma daarom een paar partijen suikervervangers mee, gebaseerd op cichorei. De uitdagingen waar Schaafsma voor stond, was om dat ingrediënt in brokken te krijgen en de marmering in het brood aan te brengen. Met de biologische partij uit Zuid Amerika niet wilde het maar niet lukken. Maar het product van Nederlandse bodem met een kleinere CO2 voetprint werkte prima. Duurzaam én nog steeds een authentiek Fries product dus. Maar dan nét even anders en helemaal zonder toegevoegde suiker!. Dat wekte de interesse van een bakkerijketen uit Duitsland, getipt door Ynbusiness. Inmiddels is de eerste order met hen getekend.

“Als ik u alle lastige zaken uit handen kon nemen, wat zou u mij als eerste geven?”

Een succesvol bedrijf is afhankelijk van meerdere schakels. Enkele belangrijke schakels zijn innovatiekracht, groeiambitie, ondernemerschap, bedrijfsvoering en geld.  Dat zijn thema’s waarover ondernemers graag met Ynbusiness sparren. De sectorspecialisten van Ynbusiness helpen Friese ondernemers een gezonder rendement te behalen en hun innovatiepotentieel te ontsluiten. Dat doen zij door hen te helpen met het aanscherpen van hun meest prangende bedrijfskundige vraagstuk en hen inzicht te geven in mogelijke vervolgstappen. Daarnaast leggen ze relevante contacten tussen de ondernemer en mensen uit ons professionele noordelijke én internationale netwerk, op alle bedrijfskundige en multidisciplinaire vlakken.

Delen via

Vergelijkbare berichten