Voormalig Dokkumer Lokaaltsje in Marrum wordt De Pannekoektrein

Eigenaar Klaas Smit heeft stad en land afgereisd om alle bijpassende voorwerpen op te scharrelen. Oliekannen, tekeningen, schilderijtjes, een oude Comtoise stationsklok, blusemmers en ga zo maar door. “Ik heb in totaal bijna 32000 kilometer op de teller staan”, zo verklaart Smit. “Alles aan dit prachtige project moet kloppen en elk voorwerp hier aanwezig vertelt een verhaal”, zo vertelt hij al lopend door het markante pand. Sinds eind oktober van dit jaar is  het voormalige stationsgebouw van de lijn Leeuwarden-Dokkum geopend voor “passagiers”.

Dokkumer Lokaaltje
Het station Marrum-Westernijkerk ligt aan de voormalige spoorlijn Leeuwarden-Dokkum. Deze lijn is beter bekend als het “Dokkumer Lokaaltje”. De halte in Marrum werd in gebruik genomen op 22 april 1901 en werd op 1 december 1940 weer opgeheven. Eigenaar van de lijn was de NFLS, de “Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij”, en later de H.IJ.S.M., “Hollands IJzeren Spoorweg Maatschappij”. Klaas Smit kocht het pand enige jaren geleden van de gemeente Ferwerderadiel. Aanvankelijk had hij het plan om er een bed and breakfast in te beginnen, maar gaandeweg veranderden de plannen. “Voortschrijdend inzicht”, zo noemt Klaas Smit het. Het stationsgebouw moest weer gaan leven, net als vroeger. Een ingrijpende restauratie van het pand volgde.

Voormalig Dokkumer lokaaltsje wordt Pannekoektrein
Marrumer IJzeren Spoorweg Maatschappij
Bij een station horen natuurlijk ook treinen. Op 21 juli van dit jaar verscheen er een grote dieplader in Marrum met daarop een heuse Humboldt stoomlocomotief. Deze locomotief gebouwd in 1914 kwam uit Duitsland uit het spoorwegmuseum in Dieringhausen. Best bijzonder dat zo’n mooie locomotief hier staat. “Zoiets moet je worden gegund”, zo vertelt Klaas Smit. “Een prachtige locomotief. Wij hebben hem gekocht maar er zit een soort “terugkoppelconstructie” in. Mocht het ooit ophouden dan gaat de locomotief weer terug. Op die manier blijft het industrieel erfgoed behouden.” Met de nieuwe thuisbasis van de locomotief werd ook de naam van de trein veranderd. Voortaan staat de M.IJ.S.M. nr.21 in Marrum. Eigenaar is de “Marrumer IJzeren Spoorweg Maatschappij”. “Een knipoog naar de vroegere eigenaar van het Dokkumer Lokaaltje, de “H.IJ.S.M.”, aldus Smit. Achter de locomotief staan de rijtuigen. Ook deze werden afgelopen zomer geplaatst. Ze kwamen eveneens uit Duitsland en werden grondig opgeknapt. In de rijtuigen eten de gasten (reizigers) in een sfeervol interieur.

Dokkumer Lokaaltsje wordt Pannekoektrein

Een belevenis
De gasten van “De Pannekoektrein” maken een reis door de tijd. Bij binnenkomst in het stationsgebouw meldt men zich aan het loket bij de stationschef. Je kan het station bekijken, maar je kunt ook een kaartje kopen voor de trein. Eenmaal in de trein komt de conducteur het kaartje knippen en de bestelling opnemen. Vervolgens gaat de kok in de keuken de pannenkoeken bereiden en komt de stationskruier geheel in stijl de bestelling brengen. “Mensen genieten hiervan. Hier eten is hier een ware belevenis zelfs als je niet van pannenkoeken houdt”, zo grapt Smit. Werkelijk aan alle details is gedacht. Geen moderne plastic drinkbekertjes. Nee, kroezen van emaille. De stroop en suiker op de tafeltjes zitten in bijpassende oliekannen. Ook de postzakken van PTT-Post liggen op het perron klaar voor verzending. Zelfs de blusemmers op het perron ontbreken niet. Gevuld met zand wel te verstaan. “Want brandende kolen blussen met water lukt niet”, zo legt Klaas Smit uit. Verderop langs het perron staat het “Koninklijk rijtuig”. Van buiten oogt het als een oude veewagon. Van oorsprong was het dat ook. Er prijkt nog een oud bordje op: “Max vloerbelasting 500 kg per m2”. Van binnen is het omgetoverd tot een prachtige toiletwagen waar het “vorstelijk zitten” is. Binnenkort volgen er nog vier slaaprijtuigen. “Op dit moment staan ze nog in het museum in Braunschweig”, zo vertelt Klaas Smit. Binnenkort kunnen de gasten dus ook blijven slapen.

Stationswinkel
In de stationswinkel ( den Friesche Spoorwinkel) is ook alles gericht op het spoor. Te koop is er van alles op dit gebied. Speelgoedtreintjes, usb-sticks in de vorm van treintjes, oude reclameborden die vroeger op de stations prijkten. Werkelijk van alles. Klaas Smit staat kort even stil bij enkele bijzondere voorwerpen die in het stationsgebouw te zien zijn. Er hangt niets in het gebouw aan de muur waarvan Smit de herkomst niet kent. Of het nu een oude tekening is of een voorwerp met een bijzonder verhaal. Zo prijkt er aan de muur een ingelijst exemplaar van een oude dienstregeling van een machinist van de niet meer bestaande lijn Assen-Stadskanaal. Op het kaartje prijkt een dienstregeling met plattegrond waar alle wissels te vinden waren. “Die moest hij altijd bij zich hebben.” En dan is er ook nog die brief uit 1874 van een stationschef uit Wolvega. Een arbeider had destijds een maandkaart aangevraagd om naar zijn werk te kunnen reizen. Die was hem geweigerd, want een arbeider en een maandkaart, dat was anno 1874 iets wat niet mocht. De stationschef vraagt in deze brief uitleg waarom de beste man de kaart werd geweigerd.

Een bezoek aan De Pannekoektrein is dus meer dan een bezoek aan een pannenkoekrestaurant alleen. Het is een belevenis die je moet ervaren.

Delen via

Vergelijkbare berichten