1 Auto van de zaak voor de prijs van 2

Vreemde auto

Toch is er met de auto van de DGA iets vreemds aan de hand. Deze auto wordt vaak alleen maar gebruikt voor de onderneming en de zakelijke kilometers vliegen voorbij. Als het weekend is staat deze auto stil voor de deur van de woning: ‘van de week hebben we namelijk wel weer genoeg gereden’. De fiscus heeft geruime tijd geleden al bedacht dat er sprake is van oneerlijke beloning voor het bezit van deze auto. Immers, het (voor)recht om ook privé in deze directeursauto te mogen rijden moet belastingtechnisch worden gecorrigeerd, en wel met een bijtelling. Tegenwoordig kennen we vele variaties op het bijtellingspercentage, en laat de auto van de directeur nou net altijd in de 25% vallen in plaats van in de goedkopere categorieën.

Prima die bijtelling

Een bijtelling voor beloning in natura vind ik overigens prima. Als je als werknemer een auto van de zaak krijgt, bespaar je privé ook kosten. Dus voor een beloning in natura, je bespaart ten slotte ook kosten, mag best een kleine belastingtechnische compensatie plaatsvinden, geen probleem.

Waarin verschilt deze situatie dan wezenlijk met die van de DGA? Heel simpel: als eigenaar van het bedrijf betaal je de kosten om de auto in eerste instantie rijdende te houden óók. Met andere woorden, je betaalt (weliswaar via het bedrijf) eerst de echte kosten en later via de loonstrook nog een keer de zware bijtelling. Omdat de aftrek van kosten plaatsvindt via de vennootschapsbelasting (circa 20/25%) en de bijtelling via de loonbelasting (tegen de 42/52%) ontstaat een discrepantie. En als klap op de vuurpijl kom je tot de conclusie dat je niet eens substantiële privékilometers in die mooie auto rijdt, maar natuurlijk wel net meer dan de 500 vrijgestelde kilometers. Kortom: snel stoppen met deze onzin.

Opties

Welke interessante opties heeft de DGA dan wel? Dat zijn er hooguit drie.

1. In opkomst is de nieuwe elektrische auto met een (nu nog) 0% bijtelling.

2. De Youngtimer, een mooie auto van minimaal 15 jaar oud. Bijtelling is dan 35% over de economische waarde.

3. Privé de auto blijven rijden en dan maar 19 cent de kilometer zakelijk in rekening brengen, alhoewel dit geen interessante optie meer is, lijkt mij.

In mijn beleving zie je in de zakelijke wereld de DGA veelal kiezen uit deze laatste drie opties. Eigenlijk schandalig dat nu net de persoon die de zakelijke auto echt gebruikt om geld mee te verdienen hiervoor gestraft wordt. De politiek in Nederland mag best eens nadenken wie hier de motor van onze economie nu eigenlijk is en hoe je die motor kunt stimuleren door te ondernemen. Dat gebeurt in elk geval nu niet met de huidige auto van de zaak…

En ja, inderdaad ik rij mijn auto ook alweer enige tijd privé en ben in gedachten bezig met een youngtimer,

of toch elektrisch…

GERKE WISPELWEY

Ondernemer, MKB Adviseur,

Strategie en Business plannen,

Accountancy, Zakelijke

Mediation, Meedenker. In

het dagelijks leven is Gerke

werkzaam als MKB Adviseur en

tevens Commercieel Directeur

(DGA) bij Buro360 Adviseurs

en Accountants. Voor vragen

aan Gerke kunt u contact

zoeken via 06-25090107 

Delen via

Vergelijkbare berichten