Heb je toen je begon ook veranderingen doorgevoerd?
Hoog op mijn prioriteitenlijst stond een update van het bedrijf, waarbij de blik zowel naar binnen als naar buiten was gericht. Ten aanzien van de interne processen heb ik in kaart gebracht wie wat op welk moment deed en waarom en daarnaast wat er aan digitalisering van processen was gedaan. Als je processen structureert en beter op elkaar afstemt bereik je efficiencywinst en die tijd kun je in de relatie met je (potentiële) klanten steken. Naar buiten toe wilde ik weten hoe men tegen ons bedrijf aankeek; wat was ons imago?
Wat voor een type bedrijf zijn jullie?
Automatisering moet in dienst staan van de relatie met onze klanten. Dus niet de gevraagde autoverzekering, of het oversluiten van een hypotheek, als een soort ‘digitale dozenschuiver’ leveren, maar ons verdiepen in de persoon. Wie is hij, wat doet hij, wat wil hij. Bouwen aan een vertrouwenspositie – want die krijg je niet, die verdien je. Idealiter moet een relatie, als er wat aan de hand is, maakt niet uit op welk gebied, denken: ‘Ik bel de Goede even’. Als die ’klik’ er is hebben we het goed gedaan. Ieder bedrijf moet natuurlijk geld verdienen, zijn broek ophouden, maar ik vind dat dit een indirect gevolg van je filosofie hoort te zijn, van de manier waarop je met je relaties omgaat.
Wat beschouw je als hoogte- en dieptepunt in de afgelopen jaren?
Hoogtepunt voor mij was de verbouwing van ons pand aan de Burgemeester Falkenaweg. Dat zit nu als een maatpak om ons heen. Industrieel van buiten en van binnen, maar met een huiskamer idee; relaties moeten niet het idee hebben dat ze in een kantoor zitten. Dus een pand op maat voor een maatwerkfilosofie.
Na het overlijden van mijn vader in 2007 kwam er veel op mij af. Ik had achteraf slagvaardiger moeten zijn ten aanzien van het concept dat ik voor ons bedrijf wilde. Uiteindelijk besloot ik toen mijn gevoel te volgen en vanaf dat moment ging het crescendo.
Hoe zwaar werden jullie getroffen door Corona?
Door digitalisering van het bedrijf hebben we hoegenaamd geen aanpassingen hoeven te treffen. Weliswaar werkte iedereen vanuit huis, maar dat heeft ons geen moment belemmerd om op de ingeslagen weg door te gaan. Sterker nog, we zagen dat veel klanten plotseling tijd hadden om zaken te regelen die in de waan van de dag onderbelicht waren gebleven. Zoals het nalopen van hun verzekeringspakket of het oversluiten van de hypotheek vanwege de lage rente. Daarin hebben we op alle fronten snel kunnen schakelen.
Persoonlijke visie op zakendoen?
Ik ben een oprecht persoon, doe op een gedreven, maar persoonlijke manier zaken. Ik vind het niet belangrijk wat klanten voor mij kunnen doen, maar wat ik voor klanten kan betekenen. Ik wil mezelf elke morgen recht in de spiegel kunnen aankijken.