Koffie blijkt goed te combineren met de fiets. Zo zijn er veel wielrenners die een passie hebben voor koffie. Voormalig topwielrenner Laurens ten Dam bijvoorbeeld, maar ook Ramon Sinkeldam of Greg van Avermaet. Een ander voorbeeld dichterbij in Friesland is fietscafé Vanmark in Joure. “Je kunt er wielerwedstrijden kijken, over wielrennen praten met liefhebbers en daarbij is er een hele goede kop koffie te krijgen”, aldus Brandsma. “Onder andere onze IJzersterk espresso. Nou zit ik zelf graag op de racefiets en dus juich ik dit soort initiatieven alleen maar toe, maar er ontstaan los van de racefiets veel meer soorten plekken waarbij de beleving rond koffie een grote rol inneemt en daar spelen we bij Brandsma Koffie zoveel mogelijk op in.”
Die verschuiving in de koffiebeleving is niet alleen in de horeca te zien, maar bijvoorbeeld ook in het bedrijfsleven. “Ook op kantoor verwachten mensen een goede kop koffie. Werkgevers zien in dat het iets toevoegt. Een goede kop koffie helpt mensen gemotiveerd aan het werk te houden. 30 jaar geleden hoefde het alleen bruin en warm te zijn, dat is in deze tijd gelukkig niet meer genoeg. Door de coronacrisis komen werknemers op dit moment minder naar kantoor en het valt te verwachten dat ook na de crisis mensen meer thuis blijven werken. Echter de twee of drie dagen in de week dat ze naar kantoor komen, zullen ze wel meer in de watten worden gelegd. Goede koffie en apparatuur worden dan dus nog belangrijker.”
Touchless coffee
Brandsma Koffie heeft wat dat betreft een goed oog voor wat werkgevers hun werknemers en klanten op koffiegebied willen bieden. In en rond de Amsterdamse Zuidas mogen ze een aantal hele grote namen tot hun klantenkring rekenen. Brandsma levert apparatuur aan onder meer de Nederlandse vestigingen van Netflix, Microsoft en Nike. “Heel veeleisende klanten, maar dat houdt ons scherp. Ze verwachten dat we ieder seizoen een presentatie komen geven over wat we gaan veranderen en bieden. We importeren ingenieuze koffiesystemen zoals TopBrewer. Bij dit koffiesysteem kun je zelf via een touchscreen je eigen koffie samenstellen. Wij plaatsen de machines en zijn verantwoordelijk voor het onderhoud. Met het aanbod van dit soort moderne systemen onderscheiden we ons van de concurrentie.”
Brandsma Koffie staat voor koffieconcepten, koffiebeleving, innovatie en duurzaamheid, bieden advies op maat en passende oplossingen. Brandsma is partner van Pelican Rouge en levert dit merk koffie aan bedrijfsleven en horeca, net als het eigen direct trade (This side up) merk IJzersterk (speciality coffee). Daarnaast wordt er vanuit een ambachtelijke branderij Ús Kofje koffie aangeboden aan de horeca of kan er gekozen worden voor een authentieke Italiaanse espresso. Om de beleving compleet te maken biedt Brandsma ook aanvullende services. Denk daarbij bijvoorbeeld aan barista trainingen. Ook zijn er mogelijkheden om in overleg een eigen private label koffie te laten samenstellen.
IJskoffie
Koffie is hip en dan vooral de melkkoffies. “Er zijn veel smaken te krijgen. Dat is echt een recente ontwikkeling. Van daaruit denk ik dat ijsthee, koude koffie en ijskoffie de komende tijd een grotere plaats gaan innemen. Als ik tijdens de recente hittegolf langs een terras loop, kijk ik vanuit een bepaalde vorm van beroepsdeformatie toch even wat er voor drankjes op tafel staan. Dan zie ik vooral biertjes en fris. Een ijskoffie, of ijsthee zou tijdens het warme weer net zo goed een plaats op tafel kunnen hebben. Dat is voor ons weer een volgende uitdaging.”