Vijf jaar geleden nam Sieberen Rosier het accountantskantoor over waar hij werkte. Het bedrijf werd vervolgens een administratiekantoor. Naast particulieren kunnen bedrijven binnen het mkb hier terecht. “Veel bedrijven uit de bouw weten ons te vinden. Maar ook kledingzaken, kappers, webshops. We hebben een regiofunctie, maar hebben ook cliënten elders in het land en in het buitenland. We zijn er voor iedereen.”
Bewustwording
Er zijn cliënten die ordners met documenten langsbrengen op het kantoor wanneer het tijd is voor een aangifte. Steeds meer cliënten voeren alles echter digitaal in. Rosier Administratie & Advies biedt een online boekhoudprogramma aan. Daarnaast heeft het bedrijf een app en klantenportaal laten ontwikkelen. Hiermee kunnen mensen makkelijk hun gegevens inzien en wijzigen. Een bewuste keuze waar cliënten zelf baat bij hebben, stelt Rosier.
“We stimuleren hen op deze manier om zelf hun rekeningen in te boeken, zodat hun algemene kosten voor hen inzichtelijk blijven. Tachtig procent van de administratie is eigenlijk altijd hetzelfde. Dat trucje kunnen mensen makkelijk leren. Bij meer lastige zaken kunnen wij helpen om een boeking te maken.”
Scenario’s uitdenken
Meedenken, vragen beantwoorden, zaken oplossen: het ligt Rosier en zijn collega’s goed. Veel ondernemers doen beroep op het team voor het uitstippelen van hun bedrijfskundige route. Zeker nu COVID-19 zoveel onzekerheden met zich meebrengt. “Ondernemers moeten bepaalde beslissingen nemen. ‘Als ik dit nu doe, wat voor gevolgen heeft dat dan?’ Wij hebben niet alle antwoorden, maar kunnen wel verschillende scenario’s uittekenen. Momenteel zijn we erg druk met dit soort vraagstukken. Maar het is altijd fijn om ondernemers op deze manier te helpen.”
Het contact met mensen vindt hij sowieso interessant. Een klik met de cliënt is voor hem wel een vereiste. Het gaat immers om vertrouwen. “Intern hebben we het wel eens over de vraag: waarin onderscheiden we ons? Onze conclusie is de band die we met mensen opbouwen. Is er geen klik met de één, dan kijken we of iemand anders binnen ons kantoor beter de contactpersoon kan worden. Zo niet, dan verwijzen we hem of haar door naar een ander kantoor. Voor ons staat het belang van de cliënt echt voorop.”