‘Ik droom zelfs van Volvo Penta’s’

maart 22, 2021

Hoe is het allemaal begonnen?

 Mijn vader, Piet de Groot, begon in 1970 in een werkplaats in ‘the White House’ in Uitwellingerga met de verkoop, reparatie en revisie van scheepsmotoren, onder de naam De Groot Motorenrevisie. Kort daarna was de werkplaats te klein en liet hij een loods bouwen aan het Prinses Margriet Kanaal. In 1973 werden we dealer van Volvo Penta. Halverwege de jaren negentig kregen we forse concurrentie van bedrijven op het nieuwe watersport gebonden bedrijventerrein ’t Ges, zodat we overwogen te stoppen of te verhuizen met ons bedrijf.

Het geluk was aan onze zijde, want het naast ons gelegen Straalbedrijf Hooghiemstra kreeg in 1999 een mega order en wilde daarvoor onze loods kopen. Dat was voor mij het duwtje dat ik nodig had, zodat we in 2000 het bedrijf hebben verplaatst naar Sneek. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad, want onze omzet schoot steil omhoog en in 2008 werden wij gepromoveerd van B-dealer tot een Volvo Center. Ter illustratie: in Uitwellingerga verkochten we twee à drie motoren op jaarbasis; dat is anno 2021 ruim 1 per week. Vrijwel jaarlijks vallen wij ook in de in de interne competitie in de prijzen als beste Volvo Center.

Wat maakt jullie bijzonder?

We zijn Volvo mensen in hart en nieren. En dat zijn we al vijftig jaar, zodat we eigenlijk met een blinddoek voor een motor uit elkaar kunnen halen en weer in elkaar kunnen zetten. Zeg je Volvo, dan zeg je Middelzee en andersom. We hebben maar een kleine ploeg: drie monteurs in de werkplaats, drie op kantoor en ik zelf ben de ‘vliegende kiep’ in het bedrijf. Daarnaast hebben we in ons pand een winkel, voor zowel particulieren als bedrijven, waar vrijwel alle Volvo Penta onderdelen op voorraad zijn. Door ons geavanceerde bestelsysteem wordt de voorraad dagelijks op peil gehouden.

Wat gaat de toekomst brengen voor Middelzee?

Middelzee zet in op een verdere groei de komende jaren. De focus zal zeker de eerste jaren nog liggen op de traditionele motoren, maar in de toekomst, met het strenger worden van de milieuregels, zullen ook hybride en volledig elektrische systemen in de pleziervaart gemeengoed worden, zoals nu in de commerciële vaart al het geval is. Volvo Penta houdt zich actief bezig met de ontwikkeling van hybride technologieën en volledig elektrische aandrijving en heeft daarvoor zelfs een speciale afdeling ‘electromobility’ in het leven geroepen.

Als opmaat voor die verwachte groei hebben we in 2017 al een interne verbouwing uitgevoerd en toen mijn overbuurman de stekker uit zijn bedrijf moest trekken, heb ik met het oog op de toekomst uit het faillissement een loods gekocht die momenteel wordt gebruikt voor winterstalling en de toenemende voorraad aan motoren en onderdelen. Want door Corona hebben ook wij te maken met vertraging in de toelevering, zodat we voor de dealers in ons rayon en eigen gebruik een grotere voorraad motoren en serviceonderdelen dan normaal aanhouden.

Delen via

Vergelijkbare berichten