‘’De WSP locatie Leeuwarden heeft een lange historie”, legt Abe Witteveen uit. ‘’Onze vestiging vindt haar oorsprong in de zuivelindustrie. In 1964 werd ingenieursbedrijf Lievense opgericht, in 2021 ging het – na een aantal overnames – uiteindelijk verder onder de naam WSP. Op dit moment heeft WSP 11 vestigingen in Nederland en werken er 450 mensen. WSP is een wereldwijd en in Canada beursgenoteerd advies- en ingenieursbureau met overall 55000 medewerkers. We zijn sterk in Canada, Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. In West-Europa zijn we groeiende. WSP zat nog niet in Nederland maar door de overname van Lievense zijn we er nu dus wél. We zijn heel breed, hebben veel integrale projecten, zijn multidisciplinair en leveren verschillende diensten op het gebied van bouw, infra, energie en milieu. Future Ready speelt daarbij een belangrijke rol; ons wereldwijde programma voor duurzaamheid en innovatie. Daarnaast voeren wij vanuit Leeuwarden ook nog bodem- en asbestmetingen uit.”
“Op het gebied van bijvoorbeeld afvalwaterlozing werken wij nauw samen met onze klanten”, zegt Grietje Zijlstra. “Wij toetsen – als onafhankelijk bureau – de lozingen en geven advies over het optimaliseren van dit proces. Hoe kun je als ondernemer minder lozen en besparen op grondstoffen? Wij helpen bedrijven graag bij dit soort vraagstukken.”
Duurzaam ondernemen is een veel gehoorde kreet, maar blijkt in de praktijk best lastig. Abe: ‘’Klanten willen dat echt graag, daarom kijken wij mee met hun productieproces. Ze hebben vaak een mooi eindproduct, maar het onderdeel afvalwater staat niet of nauwelijks op hun agenda. Toch is dat een belangrijk aspect dat veel aandacht verdient. Het gaat namelijk hand in hand met verlaging van kosten”, aldus Grietje. ‘’En dat willen ondernemers natuurlijk graag! Ze zijn daarom blij met ons. Wij zijn brengers van de goede boodschap. Deze goede boodschap past helemaal in WSP’s Future Ready-visie. Vanuit Leeuwarden geven wij handen en voeten aan deze visie. We moeten namelijk echt wat doen met zijn allen. Maar dat moet wel met kleine stapjes gaan. Een mooi voorbeeld hiervan is het ondersteunen van bedrijven met sensoren. Via een schermpje kijken wij in real time mee wat er gebeurt met het afvalwater. Is het patroon van lozing normaal of niet normaal? Door deze monitoring wordt de klant zich hier meer bewust van.”
Het hebben van klantencontact is het mooiste van hun vak, aldus Abe en Grietje. ‘’Het lijkt alsof ons vak heel technisch is”, zegt Abe. “Natuurlijk werken we veel met dataplatforms, maar 80 procent is toch mensenwerk. We hebben contact met allerlei bedrijven, van klein tot groot en zelfs multinationals. Binnen deze bedrijven hebben we bovendien contacten op alle niveaus: van operators tot het management. Het interactief bezig zijn geeft mij veel energie! Het geeft een kick als ik een klant kan helpen”, vertelt Grietje enthousiast. “Daarnaast vind ik het werken met collega’s ook heel fijn. Binnen WSP hebben we een mooie mix van jonge en ervaren mensen. Intern leidt WSP graag mensen op, het voordeel van zo’n groot bedrijf is dat er enorm veel mogelijkheden zijn. We willen met WSP in de toekomst graag onze adviseurs- en meetdiensten naar heel Nederland uitbreiden, net als een personele groei.” “Daarnaast zijn we op dit moment ook al bezig met profit sharing”, vult Abe aan. “Dit betekent dat wij investeren in een bedrijf dat kostenbesparend werkt voor onze klanten. Op die manier hoeven zij zelf geen grote investeringen te doen, bijvoorbeeld de aanschaf van bepaalde apparatuur. Wij als WSP helpen hen daarbij en wij profiteren er tegelijk ook van. Het maakt onze diensten voor klanten laagdrempeliger. Profit sharing geeft onze klanten vertrouwen.”