Rivièra Product Decorations twintig jaar in Drachten: Krimpen en rekken als core business

mei 18, 2022

Johan; eerst nog maar heel even uitleggen waarom ‘krimpen’ bij jullie dienstverlening voor onderscheidend vermogen zorgt.

 

Wij zijn nu twintig jaar bezig met het aanbrengen van decoraties op verpakkingen. Dat noemen we sleeves. In het begin van ons bestaan deden we dit voor merken als Completa en ook voor drankmerken van het bedrijf Toorank. Tegenwoordig werken we voor tal van merken, waarvan Heineken, Hoegaarden, Passoa, Oriflame en Niveau enkele zeer bekende zijn. De zogenaamde krimp sleeves hebben als voordeel dat ze echt als een perfecte jas om de producten komen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld stickers of etiketten die wel eens wat slordigheden kunnen vertonen. Bovendien kun je met onze techniek relatief grote oppervlakken bewerken.  Wij werken voor A-merken, die uiteraard ook een A-merk uitstraling willen hebben. Met krimp sleeves leveren we dat. De sleeve volgt de contouren van de fles. Dat geeft een zeer strakke uitstraling.

 

Dan is de kans groot dat veel mensen ooit wel een product in handen krijgen waarvan de verpakking ooit in Drachten is bewerkt?

 

Dat mag je zo zeggen, inderdaad. Heineken is natuurlijk een hele grote, maar ook de crèmes en zonnebrand van Nivea kom je overal in de wereld tegen.

 

En dan hebben jullie sinds oktober 2021 ook nog de zogenaamde stretch sleeves?

 

Dat klopt. Op de Ampèrelaan in Drachten produceren we de krimp sleeves en sinds 2021 maken we op De Roef, ook in Drachten, stretch sleeves. Dit doen we vooral voor grotere verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan de grote flessen wasmiddel. We doen dat overigens op een duurzame manier, zonder dat we eerst hitte moeten produceren, of lijm moeten gebruiken.

 

Waar moet je vooral goed in zijn, wil je in jullie branche groeien?

 

Uiteraard moet je technisch zijn en ook steeds je techniek willen verbeteren. Automatisering helpt daarbij; daar zetten wij dan ook fors op in. Maar ook communicatie is belangrijk. We hebben zelf geen merk dat constant in het nieuws is, maar verlenen een dienst voor A-merken. Voor ons is het dus belangrijk dat we top of mind blijven. Iedere producent die een hoogwaardige verpakking zoekt moet dan die koppeling met onze technieken maken.

 

Hoe bevalt het: ondernemen vanuit Smallingerland?

 

Dat bevalt goed. We zijn hier twintig jaar geleden begonnen en sommige mensen die toen in het bedrijf hun carrière startten werken er nu nog. De mensen voelen zich verbonden met het bedrijf én de regio. Daarbij heeft Drachten uiteraard een gunstige ligging. Okay; voor een klant uit Limburg voelt het als een eind rijden, maar we zitten hier aan de A7 natuurlijk hartstikke gunstig. Onze actieradius is 800 kilometer, dus we kunnen op een goede wijze heel veel klanten in Duitsland, Frankrijk en Denemarken bedienen.

 

Je had het over die verbondenheid tussen regio en bedrijf. Jij bent daar zelf een mooi voorbeeld van, begrijpen we.

 

Ja, dat klopt. Direct na mijn studie levensmiddelentechnologie in Leeuwarden en later Food&Business in Groningen ben ik in het bedrijf gerold. Daar heb ik diverse functies gehad, totdat ik in 2019 de kans kreeg om het bedrijf samen met Frans Rienks over te nemen. Het krimpen en stretchen is dus een belangrijk deel van mijn leven geworden.

Delen via

Vergelijkbare berichten