Creative Work: ‘We zijn steengoed in maatwerksystemen’

mei 5, 2022

Heel kort de voorgeschiedenis: Creative Work startte ruim zeventien jaar geleden met het maken van websites en in een later stadium ook webshops. Door de jaren heen werd de focus langzaam verlegd naar bedrijfsautomatisering. En toen Hilbert Kalsbeek de zaak overnam werd die focus nog vérder aangescherpt. Het slim inrichten van processen met behulp van de nieuwste systemen, dat is waar Hilbert Kalsbeek zich met zijn team van programmeurs nu dagelijks mee bezighoudt. “Het doel is eigenlijk simpel”, stelt Kalsbeek. “En dat is het werk voor bedrijven én de interactie met hun klanten gemakkelijker maken.”

Inmiddels zijn er tal van voorbeelden, best practises, zoals de Engelsen het noemen,  van klanten die de werkprocessen voor hun medewerkers én klanten gemakkelijker konden maken met behulp van Creative Work. De klanten hoeven voor Hilbert niet met naam en toenaam in de publiciteit, maar voor een bedrijf in Buitenpost werd bijvoorbeeld een zonnepanelen calculator gebouwd. “Op basis van slechts enkele gegevens rekent het systeem precies uit wat er moet komen, op welk formaat en tegen welke kosten”, aldus Kalsbeek. “Zo kan het bedrijf de klant binnen enkele minuten voorzien van een scherpe offerte.”

Methode

Voor een bedrijf in Heerenveen werd een compleet orderproces ontworpen, waarbij zo’n beetje álle afdelingen geïntegreerd kunnen samenwerken.  Kalsbeek: “Onze methode is dat we beginnen met het bouwen van een zogeheten portaal. Dat is de basis en daar koppelen we dan verschillende systemen aan in de vorm van modules. Voor dit bedrijf betekent dit dat bij het orderproces direct alle digitale processen in gang worden gezet en aan elkaar gekoppeld zijn. Van planning tot magazijnbeheer met scanners, tot bezorging en automatische facturatie. Voor de tientallen chauffeurs van het bedrijf is het ook gemakkelijk. Zij weten in de ochtend precies wat ze mee moeten nemen, maar ook hoe ze de beste route kunnen nemen. Ter plaatse bij de klant kunnen ze de bestelling afvinken in hun eigen app, maar ook eventuele opmerkingen van de klant invoeren. Dat komt dan dus direct weer bij het kantoor binnen, zodat de administratie direct weer tot actie kan overgaan.”

Bijzonder project

Een bijzonder project is ook de online omgeving van badkamerleverancier XXL (zie elders in deze editie, red.) van ondernemers Teade Steenstra en Wilco Reinders. Zij waren de vroegere eigenaars van Creative Work, maar verkochten het bedrijf aan Hilbert toen bleek dat hun online badkamerbedrijf als een tierelier groeide. “Ook alle digitale processen achter dit succesvolle bedrijf hebben wij ontworpen”, stelt Kalsbeek. “En het tekent maar weer hoe divers onze klantenkring is. Dat vind ik overigens hartstikke belangrijk, want voor onze programmeurs is het juist leuk dat geen dag hetzelfde is en er altijd weer een andere uitdaging op hun bordje komt.”

Op de vraag waar de ondernemer over vijf jaar wil staan volgt een seconde stilte. Kalsbeek: “Tja, dat is een goede vraag. Zal ik je eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk nog niet over heb nagedacht? Ik vind het gewoon geweldig om de dingen te doen die we nu doen. We zitten met inmiddels zeven mensen in een fijne flow en als dat zo doorgaat mag er ieder jaar wel groei zijn.”

Delen via

Vergelijkbare berichten