Bouwopleidingen ROC Friese Poort en Friesland College verstevigen samenwerking: ‘Verzilvering van wat we al deden’

mei 10, 2022

Wat is de motivatie voor deze verregaande samenwerking?

De belangrijkste reden is dat de beide onderwijsteams het al geruime tijd wilden. Daarnaast zijn er allerlei redenen geweest die een meer of minder grote rol hebben gespeeld in dit initiatief, waarvoor overigens de eerste stappen al in 2020 zijn gezet in de vorm van een ‘sterkte-zwakte analyse’. We zien dat door enerzijds vergrijzing en ontgroening en anderzijds de grote diversiteit in ‘opleidingenland’ studentenaantallen teruglopen. Mede hierdoor gaan de kosten voor het arbeidsintensieve praktijkonderwijs, gekoppeld aan de forse investeringen in technische installaties waarmee de studenten moeten leren werken, zwaarder wegen.

Dat geldt voor beide opleidingslocaties. Wanneer je deze kosten structureel naar beneden kunt brengen en je de energie kunt steken in samen beter worden in plaats van concurreren, ontstaat ruimte voor de broodnodige innovatie. Want bouw en techniek zijn in hoog tempo aan het vernieuwen en hebben in ‘Centrum Duurzaam’ een aanjager van duurzaamheidsprojecten. Duurzaamheid krijgt een prominente plaats in het lesprogramma door de studenten praktijkvragen van bedrijven ten aanzien van duurzaamheid voor te leggen. Door ze levensechte opdrachten uit te laten voeren in het Duurzaam Doen Huis en door de Duurzaam Doen Lezingen, waarin ze kennis maken met de allernieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Denk aan prefab huizen, gebruik van biobased bouwmaterialen, circulair werken, lokale ‘spelers’ om de CO2-voetafdruk van bouwbedrijven te verkleinen, nieuwe verwarmingstechnieken om het gebruik van fossiele brandstoffen op zijn best te reduceren tot nul, enzovoorts.

Ook voor docenten geldt dat ze, om met hun tijd mee te gaan, behoefte hebben aan bijscholing. Aan de andere kant moeten studenten, tenslotte de toekomstige vaklieden, nog steeds beschikken over een aantal basisvaardigheden voor bijvoorbeeld onderhouds- of restauratieklussen. Het is dus een kwestie van en-en.

Een andere belangrijke reden voor onze samenwerking is de wens vanuit het werkveld. Er ontstaat daardoor kruisbestuiving tussen de opleiding en het werkveld en eenduidigheid richting stagiaires en hun begeleiders binnen de bedrijven.

Jullie werkten al op projectmatige basis samen, kun je voorbeelden geven?

Afgelopen jaren werd er al plezierig samengewerkt tussen beide opleidingen. Dit besluit voelt dan ook als een soort verzilvering van wat we al deden. Een paar voorbeelden van wat er in het verleden al samen werd gedaan; We hebben de stagegidsen op elkaar afgestemd, zodat er een uniform document ontstond, waarmee zowel studenten als stagebegeleiders precies weten waar ze aan toe zijn.

De stagebegeleiders, leermeesters, binnen de stage biedende bedrijven, krijgen een gezamenlijke bijscholing; ook de bouwopleidingen van Sneek en Drachten doen hieraan mee.

Wat betekent de regeling Sterk Techniek Onderwijs (STO) voor jullie?

De regeling Sterk Techniek Onderwijs (STO) stimuleert samenwerking tussen vmbo techniek (op verschillende niveaus), het basisonderwijs en het bedrijfsleven om het onderwijs beter op elkaar aan te laten sluiten en daardoor efficiënter en relevanter te maken. Zo zijn er onder meer activiteiten voor basisscholen en wordt er gewerkt aan doorlopende leerlijnen van het vmbo naar het mbo. Hierin werken ROC Friese Poort en het Friesland College nauw samen.

Even kijken in de glazen bol?

Met ingang van het komende cursusjaar starten circa 300 studenten, en de bij de samenwerking betrokken enthousiaste medewerkers van de verschillende bouwopleidingen, op de locatie aan de Anne Wadmanwei. Deze heeft dan een uitgebreide verbouwing ondergaan tot een nieuwe contextrijke omgeving, aansluitend bij het nieuwe elan. Ik mag daar de komende tijd onderdeel van zijn en kijk daar naar uit.

Delen via

Vergelijkbare berichten