Met behulp van interactieve en levensechte 3D-modellen in het digitale lesmateriaal, wordt leren nog aantrekkelijker gemaakt voor studenten. In een virtuele keuken leren zij alles over de werking van keukenapparatuur – van knoppenkennis tot welk apparaat waarvoor gebruikt wordt -, productkennis, veiligheid en bescherming. Het grote voordeel van deze werkwijze is dat de student al aan de slag kan zonder docent en daarmee goed voorbereid is op de praktijklessen. Dit werkt een stuk efficiënter.
Je kunt het bijna aanraken
Omdat een 3D-model heel beeldend is, maakt het producten en bereidingstechnieken nog realistischer. Naast het feit dat het gewoon heel gaaf is, maakt het leren een stuk leuker. Ook onderwerpen als warenkennis komen aan bod waarmee studenten nog sneller inzicht krijgen in welk product in het seizoen is, wat gelinkt is aan het concept van Dutch Cuisine wat binnen restaurant Wannee, één van de leerbedrijven van Hotel Management School, gevoerd wordt.
Digitale transitie
Robbert Oude Luttikhuis (MetaChef) hoopt opleidingen door deze samenwerking nog beter mee te nemen in de digitale transitie. Robbert: “Het gaat hier om de volgende fase digitaal en interactief onderwijsmateriaal die voor een enorme kwaliteitsverbetering zal zorgen in het horeca-onderwijs.” Binnen Hotel Management School zijn Frederik van der Meulen, afdeling Innovation & Change, en Marit de Vries, projectleider DBE Curriculum development, bezig een roadmap met digitale ontwikkelingen op te zetten en te implementeren in het DBE curriculum. “In de vier jaar dat studenten bij ons studeren, bereiden wij ze voor op de continu veranderende wereld. Onder andere door het invoeren van VR in het onderwijs”.