“De online wereld wordt steeds complexer en daardoor verliezen veel bedrijven het overzicht”, ziet Zaga Online Marketing uit Leeuwarden. “Daardoor blijven (sales)kansen liggen en heeft marketing niet het gewenste effect. Zaga helpt bedrijven het overzicht terug te krijgen”, aldus ondernemer en internetstrateeg Jasper van Zanten.
Waar geef jij je advertentiebudget aan uit?
Met de groeiende hoeveelheid advertentieplatformen is het lastig om het juiste kanaal te kiezen. Van Zanten: “Niet elk kanaal is voor ieder bedrijf even effectief. Het draait erom waar jouw doelgroep actief is. Zo is Facebook nog altijd het meest gebruikte platform in Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders kijkt er dagelijks op. LinkedIn wordt door een kleinere groep bezocht, maar kan juist voor zakelijke doelstellingen krachtig zijn.” Het is de kunst om te ontdekken waar je de meeste impact kunt maken.”
Strategie als sleutel tot succes
Bij Zaga helpen we bedrijven bij het ontwikkelen van online marketingplannen die gericht zijn op meetbaar succes. Van Zanten: “Veel klanten vragen of ze ‘’iets’’ op TikTok moeten doen. We vergelijken de mogelijkheden van TikTok met verschillende andere platformen en kiezen vervolgens het kanaal dat het meeste potentieel biedt. Zaga gelooft in de kracht van testen en optimaliseren: we onderzoeken wat het beste werkt voor elk bedrijf. Door flexibel te blijven en te experimenteren, zorgen we ervoor dat het advertentiebudget daar terechtkomt waar we het meeste resultaat boeken.”
Communiceer dicht op het koopmoment
Tegenwoordig zijn de uitdagingen van bedrijven veel groter dan alleen een goede website hebben. Zaga ondersteunt een breed scala aan organisaties: van MKB-bedrijven tot grote fabrikanten. Jasper van Zanten geeft als voorbeeld: “Neem een fabrikant van kabelgoten. Zij moeten vindbaar en zichtbaar zijn in de webshop van de groothandels. Niet alleen op hun eigen website. Wij zorgen dat hun producten eerder gevonden worden dan die van de concurrent en dat klanten het merk waarderen.” Zo wordt de fabrikant zichtbaar en aantrekkelijk op een kanaal dat echt relevant is voor de verkoop.
Externe online afdeling
Bij Zaga draait het om luisteren naar de klant en het leveren van maatwerk. Dit is belangrijk, want net als mensen is ook elk bedrijf anders. Wat Zaga uniek maakt is de breedte van de dienstverlening. Van Zanten vertelt: “Zie ons als jouw online marketingafdeling. We zijn een sparringpartner, maar ook uitvoerder van de online marketing. We bedenken creatieve concepten, maken video’s, schrijven online teksten, ontwikkelen e-mailautomatiseringen en zetten online campagnes in. Samen werken we aan langdurig succes.” En dat blijkt te werken: Zaga heeft een vast en loyaal klantenbestand opgebouwd waar het team trots op is.
AI helpt ondernemers
Zaga ziet grote kansen in kunstmatige intelligentie (AI) als hulpmiddel voor online marketing. “AI is een krachtig hulpmiddel om sneller mooie content te maken. Ondernemers kunnen hierdoor steeds meer zelf. Wij kijken continu naar wat de klant zelf kan en waar wij echt nodig zijn”, aldus Van Zanten. “Onze toegevoegde waarde als bureau verschuift steeds meer naar creatieve concepten, marketingautomatisering en het opzetten en uitvoeren van campagnes.”
Actie ondernemen in 2025
Volgens Van Zanten is 2025 hét moment om als ondernemer je digitale zaken goed op orde te krijgen. “De wereld verandert heel snel. Wie nu geen stappen zet, loopt straks hopeloos achter. Je moet nu bijvoorbeeld aan de slag met privacy, de verschuiving van zoekgedrag naar ChatGPT en de automatisering van marketing.” Een bedrijf hoeft niet groot te starten. “Als je maar begint”, aldus Van Zanten.