Het werk voor een ondernemer gaat altijd door. Maar toch, die maandag is wel een belangrijke dag. Het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Welke ambities hebben ondernemers? Hoe ziet hun weekagenda eruit op maandagochtend? Waar verheugen ze zich op? Vandaag duiken we in de week van Mellius Brouwer, Business Analist bij MKB bij Mellius Brouwer B.V..
Naam: Mellius Brouwer, Business Analist voor MKB
Bedrijf: Mellius Brouwer B.V.
Functie: Eigenaar
Geboortedatum: 13-10-1987
Geboorteplaats: Sneek
Hobbys’: Voetbal, reizen, fysieke uitdagingen zoals een triatlon.
Website: https://www.melliusbrouwer.com/
Waarin onderscheiden jullie je?
Als Business Analist en strategisch adviseur help ik MKB’ers bij digitale veranderprojecten en het slim inzetten van IT en Artificial Intelligence (AI). Daardoor lopen jouw bedrijfsprocessen soepeler, werkt je team beter samen en houden jullie weer tijd over voor je bedrijf, je gezin, gezondheid, kortom: gewoon een prettiger leven.
Ik help bedrijven in de dienstensector met verscherpte focus te groeien, dankzij mijn Business Analysis as a Service (BaaS). Niemand in Nederland doet wat ik doe: Business Analyses maken voor het MKB. Daarbij focus ik altijd vanuit de waarde en resultaten die een organisatie wil realiseren. Wanneer bedrijfseigenaren mij inzetten? Bij uitdagingen als: “Ik wil groeien met mijn bedrijf, hoe doen we dat succesvol met de inzet van AI?” Of een CEO zegt: “Ik weet dat onze bedrijfsprocessen soepeler kunnen, maar geen idee hoe ik digitaal kan veranderen…” Of: “Hoe krijg ik mijn mensen mee in die digitale verandering? Welke stappen hebben we te zetten?” Daarvoor heb ik een workshop gecreëerd, waardoor ondernemers meer resultaten, fijne samenwerkingen, betere communicatie, scherpe inzichten krijgen. In deze tijd van AI is het belangrijker dan ooit dat je je processen, beslissingen en jouw veranderagenda op orde hebt.
Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?
Dat ik organisaties mag helpen om het échte probleem te vinden. Niet meteen in de oplossing duiken, maar eerst samen de juiste vragen stellen. Het moment dat iemand zegt: “Dat is precies waar het over gaat!” – dát is goud. En vervolgens bouwen we samen aan iets dat werkt én waarin mensen worden meegenomen. Zoals een klant het treffend verwoordde: “Hoe groei je op een goede manier? Mellius helpt ons daarbij en er gebeurt écht iets! Hij helpt ons om verbeteringen in een logische volgorde te doen. Hij geeft richting, identificeert knelpunten en denkt mee op strategisch, tactisch én operationeel niveau. Zijn intrinsieke motivatie om ons effectief en duurzaam te laten verbeteren is duidelijk merkbaar.” Kijk, dáár doe ik het voor.
Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?
Dan staat mijn boek op #1 bij Managementboek.nl. Ik voel me fysiek sterker dan ooit, mede dankzij uitdagingen zoals de Feanster 40 triatlon. En ik heb honderden ondernemers in Noord-Nederland geholpen om hun bedrijfsprocessen slimmer, effectiever en toekomstbestendig te maken met de inzet van AI waar dat waarde in het bedrijf toevoegt. Geen hype, maar helderheid. En ik hoop vooral dat ik mensen heb geïnspireerd om zelf de regie te nemen over hun verandering.
Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan. Wat springt eruit, waar verheug je je op?
De BaaS over Prioriteit workshop die ik geef aan een ambitieuze dienstverlener.
En waarom?
Omdat ik weet dat deze sessie impact gaat maken. We gaan samen prioriteiten scherpstellen, het échte probleem ontrafelen en bouwen aan een veranderaanpak met – agenda die niet alleen technisch kloppen, maar ook de mensen meeneemt. Stap voor stap. Want veel ondernemers zie ik fanatiek aan de slag gaan met AI, maar ze vergeten hun eigen organisatie écht mee te nemen in de verandering. En dat is essentieel. In meer dan 10 jaar werken aan digitale veranderprojecten heb ik dat elke dag opnieuw gezien: zonder mensen geen duurzame verandering.
Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?
Zorg dat je als ondernemer altijd scherp hebt waarom je iets doet en voor wie. Begin niet met AI, tools of trends. Begin bij de kern: het probleem en de uitdagingen binnen je bedrijf die je écht wil en moet oplossen voor je klanten, en voor je medewerkers. Wanneer we dit helder hebben, kan jouw bedrijf sneller en effectiever groeien, krijgen jullie meer tijdwinst, zodat je een veel fijnere werksfeer hebt en meer tijd aan je klanten kunt besteden.