Lease met betekenis: Friesland Lease kiest voor de regio

september 24, 2025

De toekomst van mobiliteit is breder dan de auto alleen. Friesland Lease bewijst dat al jaren in het noorden van het land. Manager privé lease Gerke Vos en salesmanager Mario Dekker vertellen hoe ze met fietsen, lokale betrokkenheid en persoonlijke service het verschil maken.

Van leaseauto naar leasefiets

Wie aan lease denkt, denkt meestal aan auto’s. Toch gaat die vlieger bij Friesland Lease allang niet meer op. Het bedrijf, ooit gestart als traditionele autoleasemaatschappij, is de bedenker van de leasefiets en ziet die inmiddels harder groeien dan de leaseauto. “We hebben nu meer leasefietscontracten dan leaseautocontracten,” zegt Dekker. “Dat had ik zelf tien jaar geleden niet kunnen bedenken.”

Vos vult aan dat de verschuiving ook met werkgevers zelf te maken heeft. “Vitaliteit en medewerkerstevredenheid spelen een steeds grotere rol. Een fietsregeling stimuleert beweging, maakt medewerkers fitter en dat vertaalt zich naar minder ziekteverzuim en hogere productiviteit.”

Mobiliteitspartner dichtbij ondernemers

Waar landelijke leasemaatschappijen vaak online en op afstand werken, kiest Friesland Lease nadrukkelijk voor persoonlijk contact. “Wij noemen onze accountmanagers bewust mobiliteitsexperts,” vertelt Dekker. “Hun rol is niet alleen een auto aanbieden, maar meedenken over het hele mobiliteitsvraagstuk binnen een bedrijf.”

Die persoonlijke insteek is ook merkbaar in het privé lease-segment, zegt Vos. “Klanten waarderen dat ze bij ons direct iemand aan de lijn krijgen. Ze spreken steeds dezelfde mensen, en dat schept vertrouwen. Het is meer dan alleen een scherpe prijs, het gaat om hoe je tijdens het hele contract met elkaar omgaat.”

Lokale verankering en regionale impact

Friesland Lease benadrukt graag zijn bijdrage aan de noordelijke economie. “We geven jaarlijks meer dan honderd miljoen euro uit in de regio,” zegt Dekker. “Auto’s worden lokaal ingekocht, onderhoud gebeurt bij lokale dealers en schadeherstel vindt ook in de eigen omgeving plaats.”

Daarmee kiest het bedrijf nadrukkelijk voor regionale spreiding, in plaats van alles via centrale contracten bij grote dealergroepen te laten lopen. Het vergroot niet alleen de binding met lokale ondernemers, maar ook de werkgelegenheid in de regio.

Van duurzaamheid tot dorpsleven

Duurzaamheid loopt als rode draad door het bedrijf. Friesland Lease was een van de eerste maatschappijen die elektrische auto’s in haar vloot opnam. Inmiddels rijdt het personeel al tien jaar volledig elektrisch. “We willen vooroplopen, nieuwe dingen omarmen en ervaring opdoen,” zegt Dekker.

Daarnaast zet het bedrijf zich in voor de leefbaarheid in dorpen. Met het initiatief Buurtbestuurders worden deelauto’s gekoppeld aan lokale energiecoöperaties. “Zo zorgen we dat tweede auto’s, die vaak negentig procent van de tijd stilstaan, worden vervangen door deelmobiliteit die écht wordt gebruikt”, aldus Vos.

Samen winnen met sport en samenleving

Naast duurzaamheid zet Friesland Lease ook in op maatschappelijke projecten. Medewerkers helpen via Stichting Present jaarlijks gezinnen die een steuntje nodig hebben. “Het is fantastisch om te zien wat dat met mensen doet, maar ook hoe sterk het je eigen team maakt”, vertelt Dekker.

Een ander initiatief is Score lokaal: bij elke geleasede auto ontvangt een sportvereniging in Friesland of Groningen een bijdrage van 250 euro. “Op die manier vloeit het geld terug in de gemeenschap. Soms naar sportmaterialen, soms om gezinnen met minder draagkracht toch te laten sporten”, zegt Vos.

Ondernemen mét betekenis

Friesland Lease kijkt vooruit, maar doet dat met nuchtere noordelijke waarden: afspraak is afspraak, dichtbij de klant blijven en samen de regio sterker maken. “We zijn misschien wat bescheiden,” besluit Vos. “Maar juist dat persoonlijke en lokale maakt dat klanten jarenlang bij ons blijven.”

www.frieslandlease.nl

Vergelijkbare berichten